WIE BEN IK?
8
waakzaam oog in het zeil houdt om steeds
op de belangrijkste ogenblikken zijn advie
zen te kunnen geven en dank zij zijn ge
niale, voor niets terugschrikkende fantasie
wordt zo'n film steeds wéér een succesrijk
kunstwerk, dat met ere de naam van zijn
schepper Joop Geesink draagt.
De resultaten hiervan zijn niet uitgeble
ven. Wij noemde reeds de grote prijs van
Venetië, maar ook op de Filmfestivals van
Brussel (1917, Grand Prix d'Honneur),
van Knokke (1949, Grand Prix d'Hon
neur), van Berlijn (1951, Zilveren Medail
le), van Milaan (1952) behaalden de films
van Geesink internationale waardering.
Fen geheel nieuw project van Dollywood
trekt thans al ver buiten de Nederlandse
grenzen de aandacht: Doggywood, een in
ternationaal hondentheater, waarin de
acteurs, zonder uitzondering honden (be
houdens één valse kat) deels als marionet
ten, deels als handpoppen optreden. Het
theater is vijf meter breed en vier meter
hoog; heeft een orkestbak, loge's, een
schellinkje (dit alles bevolkt met hondjes)
en een toneel, waarop steeds weer de strijd
om goed en kwaad wordt gestreden,
joop Geesink houdt zich, alsof dit alles
nog niet genoeg is, óók op met het produ
ceren van speelfilms en zijn eerste grote
Nederlandse speelfilm, Het wonderlijke
leven van Willem Parel, heeft vorige
maand de studio's verlaten.
O]) het ogenblik wordt in Dollywood de
laatste hand gelegd aan een nieuw mees
terwerkje op het gebied van poppenfilms.
Het is een speels verslag van een reis naar
de maan, waarbij zelfs een kunstsatelliet in
het geding komt, waar een trouwe „ruim
testationschef" de aankomst en vertrek
tijden van het interplanetaire verkeer re
gelt. Aan het hoofd van deze ruimte-expe
ditie staat Professor Space, die aan het slot
van de geslaagde reis allerhartelijkst wordt
ontvangen door de Maankoning, of, zoals
hij hier heet, „Pappa Moon".
Wanneer U nu weet dat de Heineken's
Brouwerij de opdracht tot het vervaardi
gen van deze film gegeven heeft, dan zult
U begrijpen dat het bier ook een rol in de
spannende historie speelt. In eerste instan
tie is deze film nml. bedoeld als een recla
mefilm voor onze brouwerij in Venezuela.
Het ligt echter in de bedoeling om na de
Spaanse versie ook een Engelse en Hol
landse versie te maken, zodat het niet on
mogelijk is dat U in de toekomst ook in
Holland de spannende reis naar de maan
op het witte doek zult kunnen zien.
De plattegrond van de E 55, links de Maas, rechtsonder het Museum Boymans
m m ^an I® Mei tot 8 Septem-
flM ijij ber 1955 zal te Rotterdam
r IsJi plaats hebben de Mani
festatie van Nederlands Energie, meer
kernachtig aangeduid met E 55.
Als slechts een deel uitkomt van de belof
ten der organisatoren dezer tentoonstel
ling, die als het ware de wederopbouw van
Nederland gedurende de afgelopen 10 ja
ren zal symboliseren, dan zal hier een
evenement ontstaan dat in Nederland zijn
weerga niet heeft.
De brouwerij zal bij de E 55 op tweeërlei
wijze betrokken zijn. Op de tentoonstel
ling zal een stand verrijzen gewijd aan bier
en de brouwerij, terwijl het amusements
gedeelte van de tentoonstelling tot uit
drukking zal komen in een ontspannings
park „Unifesti" geheten met tal van
gezellige cafeetjes en originele verrassingen.
In tegenstelling tot Rotterdam 'Ahoy, dat
meer speciaal een Rotterdamse aangele
genheid was, wordt de E 55 een landelijke
manifestatie. Meer nog dan in 1950 ver
wacht Rotterdam dan ook een grote toe
loop uit alle delen van Nederland en wij
behoeven nauwelijks te zeggen, dat de
Maasstad haar gasten met vreugde zal be
groeten en bijzonder dankbaar zal zijn
voor bezoek uit de hoofdstad, die in ruime
mate haar aandeel levert tot het welslagen
van deze voor stad en land zo belangrijke
gebeurtenis.
In het personeelsblad van deN.V.
Kon. Maatschappij ,,De Schelde" lazen
wij het volgende:
Als onderdeel van haar veiligheids
campagne heeft de Clark Equipment
Company (Buchanan, Michigan) haar
werknemers het volgende raadsel op te
lossen gegeven:
Ik ben machtiger dan alle legers ter
wereld tezamen. Ik heb meer mensen
levens vernietigd dan alle wereldoor
logen. Ik ben dodelijker dan kogels en
ik heb meer huizen verwoest dan de
machtigste kanonnen. Ik steel millioe-
nen. Ik spaar niemand en ik vind mijn
slachtoffers onder rijken en armen,
onder jongen en ouden, sterken en
zwakken. Weduwen en wezen kennen
mij. Ik neem zulke ontzagwekkende
vormen aan, dat ik mijn schaduw werp
over elk arbeidsveld, van het draaien
van elke slijpsteen tot het rijden van
elke trein. Ik vermoord ieder jaar dui
zenden en duizenden kostwinners. Ik
lig op onvermoede plaatsen op de loer
en doe mijn werk meestal in stilte. Je
bent tegen me gewaarschuwd, maar je
slaat er geen acht op. Ik ben meedo
genloos. Ik ben overal thuis, op
straat, in de fabriek, bij spoorwegover
gangen en op zee. Ik breng ziekte, ver
nedering en dood en toch trachten
slechts weinigen mij te ontwijken. Ik
vernietig, verpletter en vermink. Ik
geef niets, maar ik neem alles. Ik ben
je ergste vijand.
IK BEN DE ONVOORZICHTIGHEID.