WIE BEN IK? 8 waakzaam oog in het zeil houdt om steeds op de belangrijkste ogenblikken zijn advie zen te kunnen geven en dank zij zijn ge niale, voor niets terugschrikkende fantasie wordt zo'n film steeds wéér een succesrijk kunstwerk, dat met ere de naam van zijn schepper Joop Geesink draagt. De resultaten hiervan zijn niet uitgeble ven. Wij noemde reeds de grote prijs van Venetië, maar ook op de Filmfestivals van Brussel (1917, Grand Prix d'Honneur), van Knokke (1949, Grand Prix d'Hon neur), van Berlijn (1951, Zilveren Medail le), van Milaan (1952) behaalden de films van Geesink internationale waardering. Fen geheel nieuw project van Dollywood trekt thans al ver buiten de Nederlandse grenzen de aandacht: Doggywood, een in ternationaal hondentheater, waarin de acteurs, zonder uitzondering honden (be houdens één valse kat) deels als marionet ten, deels als handpoppen optreden. Het theater is vijf meter breed en vier meter hoog; heeft een orkestbak, loge's, een schellinkje (dit alles bevolkt met hondjes) en een toneel, waarop steeds weer de strijd om goed en kwaad wordt gestreden, joop Geesink houdt zich, alsof dit alles nog niet genoeg is, óók op met het produ ceren van speelfilms en zijn eerste grote Nederlandse speelfilm, Het wonderlijke leven van Willem Parel, heeft vorige maand de studio's verlaten. O]) het ogenblik wordt in Dollywood de laatste hand gelegd aan een nieuw mees terwerkje op het gebied van poppenfilms. Het is een speels verslag van een reis naar de maan, waarbij zelfs een kunstsatelliet in het geding komt, waar een trouwe „ruim testationschef" de aankomst en vertrek tijden van het interplanetaire verkeer re gelt. Aan het hoofd van deze ruimte-expe ditie staat Professor Space, die aan het slot van de geslaagde reis allerhartelijkst wordt ontvangen door de Maankoning, of, zoals hij hier heet, „Pappa Moon". Wanneer U nu weet dat de Heineken's Brouwerij de opdracht tot het vervaardi gen van deze film gegeven heeft, dan zult U begrijpen dat het bier ook een rol in de spannende historie speelt. In eerste instan tie is deze film nml. bedoeld als een recla mefilm voor onze brouwerij in Venezuela. Het ligt echter in de bedoeling om na de Spaanse versie ook een Engelse en Hol landse versie te maken, zodat het niet on mogelijk is dat U in de toekomst ook in Holland de spannende reis naar de maan op het witte doek zult kunnen zien. De plattegrond van de E 55, links de Maas, rechtsonder het Museum Boymans m m ^an I® Mei tot 8 Septem- flM ijij ber 1955 zal te Rotterdam r IsJi plaats hebben de Mani festatie van Nederlands Energie, meer kernachtig aangeduid met E 55. Als slechts een deel uitkomt van de belof ten der organisatoren dezer tentoonstel ling, die als het ware de wederopbouw van Nederland gedurende de afgelopen 10 ja ren zal symboliseren, dan zal hier een evenement ontstaan dat in Nederland zijn weerga niet heeft. De brouwerij zal bij de E 55 op tweeërlei wijze betrokken zijn. Op de tentoonstel ling zal een stand verrijzen gewijd aan bier en de brouwerij, terwijl het amusements gedeelte van de tentoonstelling tot uit drukking zal komen in een ontspannings park „Unifesti" geheten met tal van gezellige cafeetjes en originele verrassingen. In tegenstelling tot Rotterdam 'Ahoy, dat meer speciaal een Rotterdamse aangele genheid was, wordt de E 55 een landelijke manifestatie. Meer nog dan in 1950 ver wacht Rotterdam dan ook een grote toe loop uit alle delen van Nederland en wij behoeven nauwelijks te zeggen, dat de Maasstad haar gasten met vreugde zal be groeten en bijzonder dankbaar zal zijn voor bezoek uit de hoofdstad, die in ruime mate haar aandeel levert tot het welslagen van deze voor stad en land zo belangrijke gebeurtenis. In het personeelsblad van deN.V. Kon. Maatschappij ,,De Schelde" lazen wij het volgende: Als onderdeel van haar veiligheids campagne heeft de Clark Equipment Company (Buchanan, Michigan) haar werknemers het volgende raadsel op te lossen gegeven: Ik ben machtiger dan alle legers ter wereld tezamen. Ik heb meer mensen levens vernietigd dan alle wereldoor logen. Ik ben dodelijker dan kogels en ik heb meer huizen verwoest dan de machtigste kanonnen. Ik steel millioe- nen. Ik spaar niemand en ik vind mijn slachtoffers onder rijken en armen, onder jongen en ouden, sterken en zwakken. Weduwen en wezen kennen mij. Ik neem zulke ontzagwekkende vormen aan, dat ik mijn schaduw werp over elk arbeidsveld, van het draaien van elke slijpsteen tot het rijden van elke trein. Ik vermoord ieder jaar dui zenden en duizenden kostwinners. Ik lig op onvermoede plaatsen op de loer en doe mijn werk meestal in stilte. Je bent tegen me gewaarschuwd, maar je slaat er geen acht op. Ik ben meedo genloos. Ik ben overal thuis, op straat, in de fabriek, bij spoorwegover gangen en op zee. Ik breng ziekte, ver nedering en dood en toch trachten slechts weinigen mij te ontwijken. Ik vernietig, verpletter en vermink. Ik geef niets, maar ik neem alles. Ik ben je ergste vijand. IK BEN DE ONVOORZICHTIGHEID.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1955 | | pagina 8