JOOP GEESINK's poppen verlaten
Dollywood op weg naar de maan
7
Joop Geesink toont onze reclamechef,
de heer Timmer, enkele poppenacteurs
uit de film. Op de achtergrond het
maanlandschap met het maan „station".
vooral niet te vergeten de animators berei
den zich op hun steeds weer omvangrijke
taak voor.
(in opdracht van Heineken)
In het lage polderland dat Amsterdam, de
hoofdstad van Nederland omgeeft, staan
de studio's van Joop Geesink's Dollywood.
Om U zo kort en krachtig mogelijk te ver
tellen, wat daar geschiedt, trekken we de
volgende vergelijking: wat Walt Disney
met zijn tekenstift doet in Hollywood, dat
doet Joop Geesink met zijn poppen in
Dollywood.
In alle Europese theaters, op de televisie
schermen van de Verenigde Staten, in de
bioscopen van Afrika en Australië en meer
en meer ook in onze landen zijn de pop
pen, die Geesink met zijn grote staf des
kundigen in Dollywood tot leven tovert,
graag geziene gasten.
Dat zijn zij trouwens ook bij de directies
van talloze internationale instellingen en
bedrijven, die hebben begrepen dat nau
welijks enig ander middel een treffender
propaganda voor hun zaak kan maken dan
de goede reclamefilm, en dan wel in het
bijzonder wanneer in deze films poppen de
hoofdrollen vertolken.
Wij noemen slechts enkele der grootste:
General Electric, die ter gelegenheid van
de Edison-herdenking „The Story of
Light" door Joop Geesink liet maken; het
Amerikaanse weekblad „Life", dat zijn op
zienbarende artikelenreeks over het ont
staan van de aarde op het ogenblik in
Dollywood laat verfilmen; Philips, die al
jaren geleden de opdracht verleende tot
het vervaardigen van „Kermesse Fantasti-
que" een film die in 1951 de Grand Prix
d'Honneur op het Filmfestival van Vene
tië ontving. Philips was het ook. die het
vorig jaar „Light and Mankind" liet ma
ken, een film gewijd aan het vijftigjarig
bestaan van de gloeilamp. Voorts zijn er
Colgate, Gilette, Bata, Tide.
Tientallen en nog eens tientallen filmpjes
voor deze en vele andere firma's vonden
en vinden nog steeds hun oorsprong in
Dollywood. Dat kostte voor iedere film
maanden en maanden van ingespannen en
uiterst nauwkeurige arbeid, al duren de
meeste filmpjes niet langer dan enkele mi
nuten; ja, er zijn er zelfs bij van één
minuut, van dertig, van. twintig secon
den. En er zijn films, zoals de eerstgenoem-
den, die ongeveer een kwartier in beslag
nemen.
Tn al deze gevallen is
de gang van zaken
daarbij als volgt: Joop
Geesink ontwerpt zelf,
wanneer de opdracht
gever zijn wensen ken
baar heeft gemaakt,
het idee voor de film.
Ook de belangrijkste
figuren die in de films
zullen optreden krij
gen in zijn brein ge
stalte.
Een staf van tekenaars,
costume- en décoront
werpers gaat vervol
gens aan de arbeid om
die ontwerpen verder
uit te werken. De com
ponist, de script-wri
ters, de regisseurs en
Het draaiboek wordt tot de halve secon
den nauwkeurig uitgewerkt en met de in
middels gecomponeerde muziek tot één
harmonisch geheel opgebouwd.
Eerst dan gaat het eigenlijke werk begin
nen. Maar niet voordat de plasticvormers,
houtsnijders, naaisters, timmerlieden, glas
blazers, koperslagers, edelsmeden, schil
ders en tientallen andere bekwame vaklie
den uit de eigen ateliers van Dollywood
het kunstzinnige materiaal hebben gele
verd, dat nu voor de camera beeldje voor
beeldje zal worden opgenomen.
De animator verstaat daarbij de vrijwel on
navolgbare kunst, de poppen voor ieder
volgend beeld zo van staat en houding
te veranderen, dat bij het vertonen van de
film al die beeldjes tezamen de illusie zul
len wekken, dat de poppen zich als levende
mensen, maar dan met alle karakteristieke
eigenschappen van de pop, zullen be
wegen.
Behalve die bewegingen zijn er ook de ge
laatsexpressies, die met een serie wisselen
de maskertjes worden uitgedrukt. Belich
ting, camera-instelling, décorbouw etce
tera vinden op nagenoeg dezelfde wijze
plaats als bij het vervaardigen van „echte"
speelfilms, alleen met dit verschil, dat de
acteurs in Dollywood doorgaans niet meer
dan een handlengte groot zijn en dat hun
omgeving daarmee in verhouding is. Bij
dit alles moet men bedenken, dat voor één
minuut film 1440 beeldjes nodig zijn!
Het spreekt welhaast vanzelf dat Joop
Geesink, wanneer hij tenminste niet ergens
ter wereld een zakenbespreking houdt
een bezigheid, die hem iedere maand
duizenden en duizenden mijlen van huis
voert tijdens de gehele productie een
Professor Space op teeg naar de maan, hij laat zich het
Heineken's bier goed smaken.