JOOP GEESINK's poppen verlaten Dollywood op weg naar de maan 7 Joop Geesink toont onze reclamechef, de heer Timmer, enkele poppenacteurs uit de film. Op de achtergrond het maanlandschap met het maan „station". vooral niet te vergeten de animators berei den zich op hun steeds weer omvangrijke taak voor. (in opdracht van Heineken) In het lage polderland dat Amsterdam, de hoofdstad van Nederland omgeeft, staan de studio's van Joop Geesink's Dollywood. Om U zo kort en krachtig mogelijk te ver tellen, wat daar geschiedt, trekken we de volgende vergelijking: wat Walt Disney met zijn tekenstift doet in Hollywood, dat doet Joop Geesink met zijn poppen in Dollywood. In alle Europese theaters, op de televisie schermen van de Verenigde Staten, in de bioscopen van Afrika en Australië en meer en meer ook in onze landen zijn de pop pen, die Geesink met zijn grote staf des kundigen in Dollywood tot leven tovert, graag geziene gasten. Dat zijn zij trouwens ook bij de directies van talloze internationale instellingen en bedrijven, die hebben begrepen dat nau welijks enig ander middel een treffender propaganda voor hun zaak kan maken dan de goede reclamefilm, en dan wel in het bijzonder wanneer in deze films poppen de hoofdrollen vertolken. Wij noemen slechts enkele der grootste: General Electric, die ter gelegenheid van de Edison-herdenking „The Story of Light" door Joop Geesink liet maken; het Amerikaanse weekblad „Life", dat zijn op zienbarende artikelenreeks over het ont staan van de aarde op het ogenblik in Dollywood laat verfilmen; Philips, die al jaren geleden de opdracht verleende tot het vervaardigen van „Kermesse Fantasti- que" een film die in 1951 de Grand Prix d'Honneur op het Filmfestival van Vene tië ontving. Philips was het ook. die het vorig jaar „Light and Mankind" liet ma ken, een film gewijd aan het vijftigjarig bestaan van de gloeilamp. Voorts zijn er Colgate, Gilette, Bata, Tide. Tientallen en nog eens tientallen filmpjes voor deze en vele andere firma's vonden en vinden nog steeds hun oorsprong in Dollywood. Dat kostte voor iedere film maanden en maanden van ingespannen en uiterst nauwkeurige arbeid, al duren de meeste filmpjes niet langer dan enkele mi nuten; ja, er zijn er zelfs bij van één minuut, van dertig, van. twintig secon den. En er zijn films, zoals de eerstgenoem- den, die ongeveer een kwartier in beslag nemen. Tn al deze gevallen is de gang van zaken daarbij als volgt: Joop Geesink ontwerpt zelf, wanneer de opdracht gever zijn wensen ken baar heeft gemaakt, het idee voor de film. Ook de belangrijkste figuren die in de films zullen optreden krij gen in zijn brein ge stalte. Een staf van tekenaars, costume- en décoront werpers gaat vervol gens aan de arbeid om die ontwerpen verder uit te werken. De com ponist, de script-wri ters, de regisseurs en Het draaiboek wordt tot de halve secon den nauwkeurig uitgewerkt en met de in middels gecomponeerde muziek tot één harmonisch geheel opgebouwd. Eerst dan gaat het eigenlijke werk begin nen. Maar niet voordat de plasticvormers, houtsnijders, naaisters, timmerlieden, glas blazers, koperslagers, edelsmeden, schil ders en tientallen andere bekwame vaklie den uit de eigen ateliers van Dollywood het kunstzinnige materiaal hebben gele verd, dat nu voor de camera beeldje voor beeldje zal worden opgenomen. De animator verstaat daarbij de vrijwel on navolgbare kunst, de poppen voor ieder volgend beeld zo van staat en houding te veranderen, dat bij het vertonen van de film al die beeldjes tezamen de illusie zul len wekken, dat de poppen zich als levende mensen, maar dan met alle karakteristieke eigenschappen van de pop, zullen be wegen. Behalve die bewegingen zijn er ook de ge laatsexpressies, die met een serie wisselen de maskertjes worden uitgedrukt. Belich ting, camera-instelling, décorbouw etce tera vinden op nagenoeg dezelfde wijze plaats als bij het vervaardigen van „echte" speelfilms, alleen met dit verschil, dat de acteurs in Dollywood doorgaans niet meer dan een handlengte groot zijn en dat hun omgeving daarmee in verhouding is. Bij dit alles moet men bedenken, dat voor één minuut film 1440 beeldjes nodig zijn! Het spreekt welhaast vanzelf dat Joop Geesink, wanneer hij tenminste niet ergens ter wereld een zakenbespreking houdt een bezigheid, die hem iedere maand duizenden en duizenden mijlen van huis voert tijdens de gehele productie een Professor Space op teeg naar de maan, hij laat zich het Heineken's bier goed smaken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1955 | | pagina 7