urabaia 25 jaar 6 In het vorige artikel van „Vers van 'I Vat" is weliswaar reeds één zijde van de historie van de Heineken's Indonesische Bierbrou werij Maatschappij belicht, maar er zijn nog andere zijden, die ongetwijfeld in alle Heineken's kringen belangstelling genieten. „Surabaia" produceerde oorspronkelijk alleen Javabier. Op Zaterdag 21 November 1931 werd het eerste Javabier door het publiek gedron ken bij een bezoek van journalisten aan de brouwerij. Dit eerste in Indonesië gebrouwen bier was niet zo'n groot succes, daar men nog verre de voorkeur gaf aan import. Sinds 21 November tot eind 1931 werd 1060 hl uitgeslagen; het maandgemiddelde in 1932 haalde de 1500 hl nog niet. Het bier was weliswaar goedkoper dan de importbieren, maar werd uitgesproken minder beoordeeld. Toch ging men aan het locaal gebrouwen bier wennen en ondanks de in bedrijfstelling van de Archipel Brouwerij te Djakarta medio 1933 was de uitslag van Surabaia in 1933 onge veer 28.000 hl. Ook in 1934 1935 1936 lag de uitslag ongeveer op dit niveau, terwijl de concurrent in Djakarta zwaar op kwam zetten en ons wat de uitslag betrof overtroefde. Eerst sinds 1937, toen het beleid van de H.B.M. merkbaar werd en wij aan het eind van het jaar bovendien met Heineken's bier op de markt kwamen, ging de omzet vooruit. In 1937 was deze ca. 39.000 hl, waarvan nog maar weinig Heineken's bier, in 1938 werd de 50.000 hl reeds ge passeerd, waarvan de helft Heineken's bier. Bij het uitbreken van de oorlog raakte onze concurrent zijn Duitse brouwers kwijt, waardoor zijn product aanzienlijk in kwaliteit terug liep. In deze tijd is onze omzet sterk opgelopen, wat naast de goede kwa liteit van onze bieren zijn oorzaak vond in het teruglopen van de omzet van de concurrentie door de slechte kwaliteit, het wegvallen van de import in Indonesië en het overnemen van een gedeelte van de export van de H.B.M. door Surabaia. Wat dit laatste betreft is na de bezetting van Nederland de export naar de grootste debieten t.w. Verenigde Staten en Curacao voor een deel door Surabaia over genomen, terwijl ook bier werd gezonden naar andere delen van de wereld, die hierin geïnteresseerd waren. Het gevolg was dat de totaalomzet in 1941 de 90.000 hl passeerde. Na de wereldoorlog kwam onze brouwerij weer in productie, eerst met een bier van een lager gehalte dan het normale, hetgeen naar mate de kwaliteit verbeterde ook weer de naam Heineken's bier kreeg. De omzet in de na oorlogse jaren steeg door de grote afname Tijdens de officiële jubileumreceptie op 6 Mei 1954. Van r.n.l.: Jhr Feith Mevr. Feithdhr. v. d. Eijk en Mevr. v. d. Eijk. van het Nederlandse leger en in 1949 werd de omzet van 1941 overtroffen. Toen dit leger, na het zelfstandig worden van Indonesië, wegtrok viel de uitslag ernstig terug. Gelukkig nam de consumptie van bier in Indonesische kringen daarna aanzienlijk toe, zodat te beginnen met 1952 de terugval kon worden ingehaald en de stijgende lijn hervat. Thans zijn diverse uitbreidingen in uitvoe ring en indien geen onverwachte tegenslag wordt ontmoet, zal dit jaar opnieuw een recordverbetering te zien geven. Zoals uit het voorgaande wel duidelijk zal zijn, was er alle aanleiding om het 25-jarig bestaan op grootse wijze te vieren. Behalve met verschillende sportevenementen is dit niet alleen gebeurd door een groot feest voor alle arbeiders en een feest voor de maand- gelders, maar ook met een receptie zowel in Surabaia als in Djakarta. De receptie in Su rabaia werd door ongeveer 900 mensen be zocht, terwijl een kleine 200 bloemstukken de zalen van dc Simpangse Sociëteit tooiden. In Djakarta hadden wij minder mensen genodigd, maar bijna allen ten getale van 350 waren aanwezig. Met verheugenis kunnen wij melding maken van het feit, dat wij van verschillende zijden vernamen, dat het feest in Surabaia werd aangemerkt als een van de beste der laatste jaren, terwijl de meer officiële receptie in Djakarta tegen het eind van de avond zijn beti teling „Officieel" verloor en eindigde in een algemeen feest. Wij hopen, dat dit oudste kind van de Heineken's Bierbrouwerij Mij. N.V., dat haar naam draagt, dit nog vele jaren met trots zal mogen doen en dat het Heineken's bier in Indonesië een steeds grotere plaats bij de bierconsumenten zal gaan innemen. Jhr Feith leidt een Jubileum bier-estafette

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1954 | | pagina 6