Nederlandse Industrie in de vreemde NA DE KAMP 2 ii Wij laten hieronder volgen het tweede gedeelte van „Nederlandse Industrieën in de Vreemde", welk artikel is verschenen in „Nederlands Fabrikaat" en afkomstig is van de hand van wijlen ir. G. J. J. van Goor. Gedurende de tweede wereldoorlog werden de brouwerijen van Beck in Batavia en Singapore als vijandelijk eigendom door de regeringen in beslag genomen en later verkocht, bij welke gelegenheid de brouwerij*) in Singapore door de Malayan Breweries werd overgenomen. In het eerste jaar na de tweede wereldoorlog werd veel aandacht besteed aan het herstel en de weder opbouw van de brouwerijen in Singapore en Soera- baja. In hetzelfde jaar werd contact verkregen met de United Africa Company Ltd. (Unilever). Samen met haar en enige Afrikaanse handelshuizen werd in Lagos een brouwerij opgericht, waarvan Heineken zich met de technische leiding belastte. De laatste aanwinst is de brouwerij La Criolla in Venezuela. Aanleiding tot de belangstelling voor deze brouwerij was de wens een vestiging te verkrijgen in een land met harde valuta gelegen buiten de in- vloedsspheer van de politieke onrust, welke inmid dels over Azië en Afrika was gekomen. In 1950 kwam in Caracas met medewerking van vooraanstaande Venezolaanse zakenlieden de C.A. Cerveceria Heine ken de Venezuela tot stand. Oorspronkelijk was het de bedoeling zelf een brouwerij te bouwen, doch toen zich in 1951 de mogelijkheid voordeed de pas in 1949 gebouwde brouwerij La Criolla over te nemen, werd niet geaarzeld hiervan gebruik te maken. Deze brou werij wordt zowel technisch als commercieel door Heineken geleid. Door de geografische ligging van de verschillende bedrijven van het Heineken's concern is een grote spreiding van belangen verkregen. Nederlandse, door Heineken in haar eigen bedrijven opgeleide experts op technisch en commercieel gebied worden bij de verschillende buitenlandse bedrijven gedetacheerd. De nauwe band tussen de moedermaat schappij en de dochterondernemingen wordt niet al leen bewaard door een intensieve briefwisseling doch ook door persoonlijk contact gedurende de Europese verloven van deze gedetacheerden en door reizen van de in Nederland werkzame stafleden naar de buiten landse vestigingen. Verder oefent de moedermaat schappij controle uit op de producten en op de com merciële leiding van de verschillende bedrijven, ter wijl de inkoopafdeling van de brouwerij te Rotterdam centraal voor alle fabrieken de essentiële grondstof fen en hulpmaterialen koopt. In vergelijking met de moedermaatschappij in Nederland zijn de buitenlandse brouwerijen oorspron kelijk op kleine schaal opgezet. De vraag naar bier is in de verschillende gebieden in de loop der jaren dusdanig toegenomen, dat de brouwerijen geregeld uitbreiding behoeven, welke uitbreiding wordt voor bereid door en uitgevoerd onder toezicht van de tech nische afdelingen in Nederland. Het door de verschillende dochterondernemingen geproduceerde bier wordt door de bevolking van de betreffende landen dus wel zeer gewaardeerd. Wat de export betreft werd in de aanvang van dit artikel reeds gememoreerd, dat de positie van Heine ken op de exportmarkten na 1920 verbeterde. Na de tweede wereldoorlog kon de export van Heineken tot het tienvoudige van voor 1940 worden opgevoerd. Hieraan dient onmiddellijk te worden toe gevoegd, dat hoe fraai deze ontwikkeling ook is, zij slechts mogelijk was door de aanschaffing van zeer kostbare installaties, met name bottelarij-machines. Aanzienlijke investeringen waren in verband hier mede nodig, waarbij niet uit het oog mag worden verloren, dat de exportactiviteit door oorzaken van buitenaf (bv. invoerbeperkingen) plotseling ernstig kan worden getroffen. Het ligt derhalve voor de hand dat het van zeer groot belang is, dat de geïnvesteerde middelen zo spoedig mogelijk kunnen worden afgeschreven. Resumerend kunnen wij dus vaststellen, dat Heine ken langzamerhand is uitgegroeid tot een groot lichaam, hetwelk vertakkingen heeft in Nederland, België, Frankrijk, Singapore, Indonesië, Egypte, Bel gische Congo, Nigeria en Venezuela en voorts haar product exporteert naar meer dan vijftig landen, ver spreid over de gehele wereld. Archipelago (Red.) Hoe zeer men elders in de wereld meeleefde met de watersnood, welke ons land heeft getroffen, be wijst een briefje dat een employé van de Brasserie de la Meuse op 6 Februari zond aan één onzer Amster damse lezers, die hij toch slechts oppervlakkig kent. Hij bood daarin een plaats aan voor een kind, dat enige tijd zou mogen verblijven in het huis van zijn schoonouders, ergens buiten Avignon. Zulke aanbiedingen zijn er vele gedaan, speciaal door Fransen, en wij die wel eens twijfelen aan de goede gezindheid der volkeren, die er soms op uit schijnen elkaar het leven zuur te maken, mogen ons gelukkig prijzen dat er in deze nood bewijzen te over ontvangen zijn, welke er duidelijk op wijzen, dat er geen reden is om aan de uiteindelijke goede gezind heid van onze medemensen te twijfelen. En dit is dan weer één van de positieve dingen, die ons deze ramp heeft geleerd. Hoewel wij weten, dat vele personeelsleden ook op andere wijze een bijdrage aan het Rampenfonds deden toekomen, willen wij hier even vermelden dat door inhoudingen op lonen en salarissen een flink bedrag bijeengebracht werd. Op 7 Maart j.l. werd reeds een chèque van 11.000,overhandigd, terwijl in April nog ongeveer 500,aan het Rampenfonds werd overgemaakt. Ook enkele gepensionneerden hebben hun steentje bijgedragen om deze som te bereiken. De directie heeft 50.000,geschonken,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1953 | | pagina 2