weeót cjetapt Onze nieuwe bedrijfsfilm is gereed gekomen en heeft zijn succesvolle premières in het Rotterdamse Luxor Theater en het Amsterdamse Alhambra Theater beleefd. In Rotterdam werd de feestvreugde nog verhoogd door het optreden van de Eerselse fanfare „De Goede Hoop". Nadat men dit gezelschap op het witte doek had gezien en gehoord, gaven zij onder de bezielende leiding van de directeur, de heer Moll, het bewijs, dat in de film de mu ziek niet getruqueeerd was. De bugel door Jhr. Feith aan het gezelschap aangeboden als beloning voor de medewerking aan de film, was wel verdiend. Ja, wij Heineken's mensen, zijn zeer ingenomen met „onze" film, maar hoe denken nu buitenstaanders er over? Wel, de pers heeft zeer veel aandacht besteed aan deze film en het zou ondoenlijk zijn om alle critieken hier af te drukken. We doen echter een greep: DE VOLKSKRANT: Brusse's opnamen van deze fanfare en vooral zijn cameraspel letje met de bombardonblazer zelf bezit dermate de charme der echtheid, dat men even de sfeer proeft, welke Jacques Tali zo mees terlijk wist te treffen in zijn voortreffelijke „Jour de fête" HORECA: Door de fraaie opnamen in de natuur, op het Brabantse dorps plein en wanneer Brusse een bestelwagen langs de Amsterdamse grachten volgt, zal dit filmpje in het buitenland niet alleen propa ganda maken voor he! product van Heineken's, maar ook voor het land waar dit bier gebrouwen wordt N.R.C.: Natuurlijk, liet maakI reclame voor een goudgeel product, dal met recht de naam heeft dorstige kelen te strelen. Maar het doet dit op een manier, die bij de toeschouwer geen weerzin opwekt noch tegen de film als zodanig, noch tegen het bedrijf en deszelfs product, waar het betrekking op heeft ROTTERDAMS PAROOL: Een dikke meneer, die, naar ons verteld werd, helemaal niet van nieuwe haring houdt, heeft heel gewillig ettelijke Hollandse Nieuwen tussen de lippen laten glijden, vóór zijn mimiek zo in-dorstig was. dat hij, al blazend op z'n grote bombardon door de camera betrapt kon worden op z'n heimelijke gang naar het marktcafeetje. Kees Brusse en Chris Baay zijn de enige acteurs in dit uiterst onge dwongen filmpje, dat enkele goed geslaagde opnamen bevat van het brouw-proces ALG. DAGBLAD: DE KRUIDENIER: Op voortreffelijke, beminnelijke wijze is ook Heinekens bedrijfs leven boven de alledaagse werkelijkheid uit verheven en daardoor een visueel genot van de eerste rang geworden. Charmant is ook de trouvaille van de twee hengelaars, die elkaar op een zomerse dag de story van Heineken vertellen onder het genot van in het viswater gekoeld bier, dat voor de één per se Pilsener moet zijn en voor de ander donker bier. „Het meest getapt", is de titel vati de aardige film, welke de cineast Ytzcn Brusse in opdracht van de Heineken's Bierbrouwerij heeft vervaardigd. Een goede vondst in het degelijk stuk vakwerk, dat Ytzen Brusse heeft geleverd, is het optreden van het fanfarekorps De Goede Hoof) uit Eersel in Brabant, dat op het knusse dorpspleintje speelt om er dorst van te krijgen, wat ook wel de bedoeling is geweest. De mu zikale illustratie is van Hugo de Groot

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1953 | | pagina 3