KOBUS REDIVIVUS HEINEKEN, all over the world 9 Kobus, de trouwe bierbe zorger van H.I.B.M. te Soe- rabaja, is weer op het tapijt verschenen. Want ook het bier in Soerabaja is „weer best." Toen van overheids wege een laag gehalte was voorgeschreven, bleef Kobus liever thuis. Tijdens de eerste te Ban doeng gehouden Tulpenrallye stond Kobus in levenden lijve aan de tapkast en schonk me nig glaasje aan de dorstige rallyerijders. De rol van Kobus werd vervuld door de Heer Zant- man, sales-promotor van de H.I.B.M., wiens machtig ge spierde armen daarbij goede diensten verleenden. llllljlllllllll!!l[l!llllll!l[llllll!llll!lllllllllllllllllllt!lllllllllllllllllllllll!ll!ll!lllll!lllll!l!llllllllllllllllll!ll!lllllllllllllllllllll!l!ll]llllllll!llllllllllllllllll[|llllllllllllllllllM Wij ontvingen van onze agent Karei Wijnen, uit Venray, een brief ter inzage, welke hij ontving van een dorpsgenoot-Koreavrij williger, de soldaat H. A. J. Aarts, welke een lofzang inhoudt op ons bier en die wij daarom hier gaarne weergeven. Dinsdagavond, 23.40 uur. Op weg naar Korea, a/b „Koan-Maro". Geachte Dorpsgenoot, Als een Hollander in het buitenland vertoeft, is het altijd prettig iets uit eigen land te zien. Temeer daar je bij een Amerikaan nooit iets anders hoort dan 's werelds grootste dit en dat. Zondag 29 Juli, de laatste dag van mijn zieken verlof in Tokio in de NCO-club, heb ik de Amerika nen „zien lopen" voor Heineken's export bier. Ik als Hollander zijnde dronk natuurlijk dito. Na een klein beetje teveel gedronken te hebben, heb ik het plan gevat om enkele Amerikanen hun handteke ning op een etiket te laten zetten en als aardigheid aan U op te zenden. Volgens captain Lincarter staat „Holland Beer" no. 1 op de lijst en vervolgens „Nippon" (Japans bier) en derdes het Engelse Ale. Ik hoop dat het U genoegen zult doen te vernemen dat het product wat U vertegenwoordigt, ook in over zeese gebiedsdelen naam en faam heeft. Met vriendelijke groeten, Soldaat w.g. H. A. J. Aarts. BREDA—ROTTERDAM Of er werkelijk verband bestaat tussen voetbal en bier? Voor degenen die na de wedstrijden van Sparta te Rotterdam de drukte in de café's in het westen der stad gadesloegen, is dit allang geen vraag meer. De bedoeling van het treffen te Breda was echter niet om een duizendkoppig publiek de koffiehuizen binnen te lokken, doch om een traditie voort te zetten en aldus de banden tussen de brouwerij en de Bredase afnemers voetballend te versterken. En zo zagen wij dan ook op de avond van Don derdag 23 Augustus een vurig Heineken elftal aantre den tegen elf Bredase Horeca-mensen die, gezien de vorige nederlaag en de daarop gevolgde jool, naar wraak en bier dorstten. Van de aftrap af werd in de 1ste minuut het Bredase doel doorboord. Grote verbijstering en verbittering bij Horeca. Begrijpelijk, want de goalgetter uit Rotterdam had zich gestoken in een shirt dat een be drieglijk grote overeenstemming met het Bredase vertoonde. Deze commerciële listigheid werd door onze Bredase tegenstanders niet geapprecieerd, doch Rotterdam putte er de kracht uit om ten slotte met grote cijfers te winnen. Geïnspireerd door de naam van de vereniging, wier terrein gebruikt werd, te weten „Advendo", hetgeen, volgens een jeugdig lid voluit betekende: „Altijd dronken voor en na de oefening", trokken winnaars en verslagenen broeder lijk verenigd de stad in om een bezoek te brengen aan de koffiehuizen wier exploitanten aan de wedstrijd hadden deelgenomen. De kolommen van dit blad lenen zich niet voor een omstandig verslag van deze bezoeken. Aan de vergetelheid dient slechts ontrukt te worden het feit dat onze Bredase tegenstanders de bier-estafette wonnen en dat de Rotterdamse spelers ieder als geschenk een flesje met inhoud ontvingen. (De materiële waarde van dit geschenk is niet zo groot, dat enige spelers plaatsing op de beroepslij st te duchten hebben.) Breda en Rotterdam zien nu weer reikhalzend uit naar de volgende ontmoeting die in het voorjaar te Rotterdam zal plaats vinden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1951 | | pagina 9