4 SOMBER SONNET OP ST. SALARIES Heeft deze dag nog wel dezelfde zin? Heer Leef lang loopt nog steeds met blijde schreden de trappen op, de trappen naar beneden en schuift als Sinterklaas de deuren in van kamer en kantoor; en in zijn hand houdt hij de stapel gele enveloppen, die hij tevoren vol heeft zitten proppen met zo-en-zoveel Nederlands Courant; hij speelt nog steeds voor Croesos' afgezant, maar als je 't luttele, wat de huur, de Staat en t debetsaldo-van-de-maund je overlaat met sombre blikken te bekijken staat, dan is 't of door 't gebouw een zuchten gaat; Hoe ras smelt Lieftinck's gulden in je hand! vdz DE VOLKSHOGESCHOOL TE BERGEN Enkele personeelsleden van onze brouwerijen in Amsterdam en Rotterdam, t.w. de heren J. Diesber- gen, D. Grip, J. Hirt, J. P. Opdam, H. Smael, P. A. Smit en N. Sonneveld, namen onlangs deel aan een cursus van de Volkshogeschool te Bergen N.H. Een verslag van de hand van één der deelnemers laten wij hieronder volgen alsmede het volledige programma zoals het ons door een andere deelnemer werd toegezonden. Onderwerp: Vrijheid en gebondenheid in het maatschappelijk leven. Bovenstaand onderwerp werd in een serie lezingen door een aantal inleiders behandeld. Zo werd dit on derwerp toegelicht in verband met het gezinsleven, de onderneming, de sociale verzekering en op inter nationaal plan in verband met de beweging van de Europese federalisten. Het is niet eenvoudig te zeg gen, welke de interessantste lezing was. Alle lezingen stonden op een zeer hoog plan. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan die lezingen, die direct op de practijk aansluiten, b.v. de lezing van dr. Delf- gauw, verbonden aan het planbureau, die een schets gaf van de moeilijkheden, waarvoor Nederland zich op het ogenblik geplaatst ziet, wat hun oorzaken zijn an hoe er mogelijk een oplossing voor gevonden kan worden. Het zou zeer nuttig zijn, wanneer dergelijke lezin gen op ieder bedrijf gehouden zouden worden om ieder er van te doordringen, hoe groot de moeilijk heden zijn en langs welke wegen de oplossing ge vonden kan worden. Van veel belang is ook na iedere inleiding de dis cussie, waar iedereen de gelegenheid krijgt te zeg gen, hoe hij de zaken ziet en dikwijls blijkt er dan meer overeenstemming te bestaan dan men eerst dacht. Een paar maal werd de groep, bestaande uit 40 man, in 4 groepjes gesplitst, waarin dan een aantal vragen behandeld moest worden en conclusies getrok ken. Heel belangrijk is dit natuurlijk voor degenen, die zich in een grote groep niet gemakkelijk uit spreken. De dagindeling is in grote lijnen als volgt: Opstaan 7 uur, ontbijt 7.45 uur, corvee of practisch werk van 8.30 tot 10 uur. Van 10.30 uur tot 12.30 uur inleiding, van 12.30 uur tot 13.30 uur eten. Van 14.30 uur tot 15.30 uur sport, daarna van 4 uur tot 6 uur inleiding of discussie en van 19.30 uur tot 22,30 uur weer een inleiding. De Zaterdagavond en Zondag worden besteed aan inleidingen, die op een geheel ander terrein liggen, b.v. over de schilderkunst en de Indische cultuur; deze onderwerpen werden behandeld tijdens onze cursus. Bij andere cursussen worden weer andere on derwerpen behandeld, b.v. over de dichtkunst, beeld houwkunst, enz. In aansluiting op de lezingen van Zaterdag en Zon dag hebben wij op Woensdag een excursie gemaakt naar 2 musea in Amsterdam, n.l. het stedelijk en Indisch museum. Het gevarieerde programma van deze 12-daagse cursus is dus zeer leerzaam en nuttig. Door het con tact met mensen van andere bedrijven, die weer op hun beurt hun eigen moeilijkheden hebben, waar over wordt gesproken bij het dagelijks werk, komt men eens uit het eigen bedrijf en gaat men de din gen eens van een andere gezichtshoek uit bekijken. Tenslotte wil ik een woord van hartelijke dank brengen aan de directie, die mij in staat heeft gesteld deze cursus te volgen. Moge nog vele H.B.M.-ers in de gelegenheid gesteld worden een dergelijke cursus op de V.H.S. te volgen. Sm. Volledigheidshalve laten wij het programma hier onder nog even in zijn geheel volgen. 1. Begroeting en kennismaking door de heer Guermonprez. 2. Lezing over vrijheid en gebondendheid, de heer Schreurs. 3. Lezing over de Volkshogeschool, de heer Guer monprez. 4. Sport, wandelen, handenarbeid en practisch wer ken. 5. Lezing over vrijheid en gebondenheid in het ge zinsleven (J. Schekkerman). 6. Lezing over de steeds verdergaande sociale voor zieningen (J. C. van Dam). 7. Lezing over de situatie in Nederland (D. L. R. Delf gauw). 8. Lezing over de samenwerking in de onderneming en in het bedrijf (J. W. Slichting). 9. Lezing en het zien van schilderijen (H. R. Sacs, kunstschilder te Bergen). 10. Lezing over het Indonesische Volk en Cultuur (F. A. Wagner). 11. Lezing over vrijheid en gebondenheid uit twee verschillende gezichtspunten, (de heren D. L. M. Nederhorst en G. Stijkel lid 2e Kamer). 12. Lezing over de werkclassificatie en loonbepaling (de heer J. Wernsen). 13. Sluiting cursus en voordracht door de heren Guer monprez, directeur Volkshogeschool en de heer Sterman, Amsterdam. Na sluiting: volkslied.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1951 | | pagina 4