3^-waliteit oj <^eclame HEINEKEN'S SCORES AGAIN! n 9 Toen ik 47 jaar geleden mijn in trede deed bij de Heineken's Bier brouwerij Maatschappij was zij nog een kleine maatschappij, bij nu vergeleken. Maar als wij nu weten, dat zij nu in 3 werelddelen vestigingen heeft (en straks zelfs in vier), dan vraagt men zich af, hoe dat alles zo gekomen is: door kwa liteit of reclame, of door beide. Er zijn in al die jaren verschillende leiders aan de brouwerij geweest, die zeer zeker aan de vooruitgang van de brouwerij gewerkt hebben, ieder op zijn wijze. Maar onder hen is er een geweest, die niets voor reclame gevoelde, voor hem gold alleen kwaliteit. Het was brouw meester Stuer. Dat hij een vakman was, geloof ik zeker, en hij leefde voor zijn werk. Daar hij aan de brouwerij woonde, was hij dag en nacht aanwezig en niets kon er ge beuren of hij was er bij, want elk uur van de nacht moest hij geroe pen worden, als er iets niet klopte. Dat hij de man was van kwaliteit en niet van reclame, kan het vol gende bewijzen. Het vervoer was in die dagen, alles met paarden. De auto's waren nog niet zo algemeen als nu. In de zomer als het druk was, huurde men wel een auto van een steen- kolenmaatschappij. De toenmalige chef der expeditie vroeg aan de brouwmeester een paar borden te laten maken, die aan de auto be vestigd konden worden, met de naam Heineken's Brouwerij er op. Het antwoord van de brouwmees ter was, dat hij het niet nodig vond. Immers als de mensen het bier dronken, proefden zij wel dat het Heineken's was. Reclame achtte hij niet nodig. Of dit nu een juist in zicht was, wil ik niet beweren maar wel ben ik van mening, dat de kwaliteit veel heeft bijgedra gen tot verhoging van de omzet. Zijn devies was: Gebruik altijd de beste grondstoffen. En zo wou hij niets weten van het gebruik van rijst naast gerst. Alleen van gerst kon je goed bier maken. Maar bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog, die 4 jaar duurde, werd de aanvoer van gerst zo belemmerd, dat men ook ge noodzaakt werd, ook andere grondstoffen te gebrui ken. Rijst kwam hier voor in aanmerking. Maar het eerste brouwsel met rijst, werd een mislukking. Men kende de juiste verhouding niet: de hoeveelheid water, tegenover de rijst, en in plaats van een dun beslag, werd het een rijstebrei, die voor biermaken niet geschikt was, en met een schop uit de ketel geschept moest worden. De brouwmeester, die hierbij natuurlijk aanwezig was, schudde zijn hoofd, en gaf als zijn mening te kennen: „als je nooit geknoeid hebt kan je het ook niet." Voor het tweede brouw- people have ally into the re of the Nether- to grain pro- (nnot compete ie great wheat orld. Their ,ry farming. ;hrubs and three are a Dutch agricul- ry imports ce- terable volume. >rt of other ltural recovery 'ut of 6,257,- iand in 1938. '0 acres were [i for war pur- Of the lat- oeen restored of the em- is engaged in [tries. Based ^employees in leading in- uilding and g order was 1 engineering, uilding, cloth- shoes. bricks, d paper indus- dex of indus- 100) rose beginning of [third quarter iwas not uni- eases are re- of electricity tiles. On the 'chemical pro- pials and food Jbove the ore Earns Top Award in West Coast Tasting The Wine and Food Society of Southern California in a special sampling and tasting of beers, ale and stout held at the Union Oil Company Recreation Park. Brea. California, on July 15. 1950, showed the following ratings and the brands of beer: I. 87.20 Heineken's 2. 85.20 Muenchner-Lowenbrau 3. 84.70 T uborg 4. 80.65 Bass Ale 5. 74.66 Hackerbrau 6. 73.60 Pilsner Urquell 7. 72.85 Mackeson's English Stout 8. 72.73 Whitbread's Pale Ale 9. 71.17 Carta Blanca Mexican Beer 10. 69.06 Bohemian Ale 11. 68.91 Coors Golden 12. 68.12 Miller's High Life 13. 66.11 Guinness Stout 14. 65.78 Budweiser 15. 65. Country Club 16. 61.50 Acme Ale 17. 53.89 Acme Lager 18. 48.05 Eastside 19. 48.03 Blatz 20. 47.50 Burgemeister 21. 41.11 Weilands 22. 40.83 Pabst Blue Ribbon 23. 40.45 Lucky Lager 24. 32.72 Maiers 102 25. 32. Altes 26. 29.09 Regal Pale 27. 21. Rainier 28. 20.55 G. B. Superb Excellent Good Fair No good 100 75 50 25 0 Mr. Jules Berman, our West Coast representative, informs us that the testing was attended by 165 impartial beer connoisseurs and the voting was I done individually so that no results were available until all votes had been j compiled. Indeed a proud accomplishment for our Heineken brew masters! NETHERLANDS KINGDOM Continued which restricts housing and construe tion andfhp last b ministration estimated war damages and removals in the Netherlands to- i tailing $7,850 million based on the import '<>48 nr.ee level In-Wry war losses sel is hij eerst maar eens gaan informeren bij een andere brouwerij, waar vroeger reeds regelmatig met rijst werd gewerkt. Ik ben van mening, dat naast kwaliteit, ook andere factoren een rol hebben gespeeld in de vooruitgang van de Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij, maar dat de kwaliteit, voor een belangrijk deel heeft bijgedragen tot de bloei onzer maatschappij. Men leest regelmatig: „Het bier is weer best", dit geldt in het algemeen. Maar de geest van brouwmeester Stuer: KWALITEIT, leeft nog voort bij Heineken en demonstreert zich nog dagelijks in het Heineken's Bier. EEN OUD-GEDIENDE.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1950 | | pagina 9