Bericht van de Voorzitter Duurzame groei realiseren Verslag van de Raad van Bestuur Inhoud Verslag van de Raad van Bestuur Jaaroverzicht Overige informatie 2015 was wederom een sterk jaar voor ons bedrijf, dankzij het aanhoudende succes van onze strategie. Door onze focus op premiummerken te combineren met gedisciplineerde kostenbeheersing, hebben we zowel omzet- als winstgroei gerealiseerd en tegelijkertijd onze operationele winstmarge met 23 basispunten verbeterd, na de impact van de verkoop van Empague, in lijn met onze verwachtingen voor het jaar. De geconsolideerde omzet groeide autonoom met 3,5 procent en de omzet per hectoliter groeide met 1,3 procent. De geconsolideerde operationele winst (beia) groeide autonoom met 5,9 procent. De wereld waarin we leven en werken Onze vooruitgang is behaald tegen de achtergrond van omvangrijke geopolitieke, sociaal-economische en ecologische uitdagingen, die allemaal op de een of andere wijze gevolgen hadden voor ons bedrijf. Het is dan ook geen toeval dat ik hier als eerste aandacht wil besteden aan Brewing a Better World (BaBW), ons programma om duurzame groei te realiseren en vooral onze stakeholders een gedeelde waarde te creëren. De nieuwe denkwijzen en samenwerkingsverbanden die we in het kader van dit programma ontwikkelen, spelen een centrale rol bij het navigeren en uiteindelijk overwinnen van de wereldwijde uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd. In elke fase van onze activiteiten, van de akker tot het café, boeken we positieve vooruitgang bij het realiseren van onze doelstellingen. Daarnaast hebben we een beter inzicht in de manier waarop we het gebruik van natuurlijke bronnen kunnen optimaliseren. Onze samenwerking met internationale organisaties zoals UNIDO en WWF International, en met lokale stakeholders, helpt ons bij het verminderen en evenwichtiger maken van ons waterverbruik. Dankzij de inzet van zonne-energie worden enkele van onze merken nu 'gebrouwen door de zon' - waaronder meest recentelijk ons merk Tiger in Singapore. En in Göss (Oostenrijk) hebben we opnieuw goede vooruitgang geboekt bij het creëren van 's werelds eerste C02-neutrale brouwerij. Dit is een best practice waarvan we veel zullen leren en die we ook elders zullen inzetten. Goed omgaan met de kwesties rond alcoholmisbruik blijft een van onze prioriteiten. We blijven substantieel investeren in 'Enjoy Responsibly'-campagnes. In december hebben we in de eerste markt een nieuwste campagne gelanceerd: 'Moderate Drinkers Wanted'. Dit is een overtuigende, maar toch luchthartige internationale campagne waarin vrouwen aan mannen duidelijk maken dat het 'cool' is om met mate te drinken. Focus op premium Dankzij onze strategische focus op premiummerken profiteren we van de aanhoudende en stijgende consumentenvraag naar premium en ambachtelijk bier. Onze Links Jean-Franqois van Boxmeer Voorzitter van de Raad van Bestuur/CEO Rechts Laurence Debroux Lid van de Raad van Bestuur/CFO premiumportfolio groeit in alle regio's. Heineken® blijft 's werelds meest waardevolle premiumbiermerk. Het merk blijft in alle regio's groeien. Dit succes bewijst de kwaliteit van het bier en onze commitment om te investeren in consumentgerichte marketing met een hoge impact. Het jaar 2015 was hierop geen uitzondering: de lames Bond-film Spectre, de Rugby World Cup en de UEFA Champions League boden ons uitstekende kansen om onze consumenten te bereiken. Onze focus op premium beperkt zich niet alleen tot het Heineken® merk. Desperados en Strongbow nemen leidende posities in binnen de snelgroeiende wereldwijde categorieën van premiumbieren met een speciale smaak en ciders. En met Tiger en Dos Eguis beschikken we over krachtige regionale merken die ook wereldwijd steeds bekender worden. Daarnaast gebruiken we onze expertise voor het introduceren van premiumvarianten van lokale merken, zoals Birra Moretti Le Regionali in Italië, die in de stijgende vraag naar merken van premiumkwaliteit voorzien en een gevoel van plaatselijke trots en loyaliteit aanspreken. We hebben het afgelopen jaar een belang van 50 procent in Lagunitas Brewing Company verworven. Het team van Lagunitas heefteen van de grootste ambachtelijke biermerken in de Verenigde Staten opgebouwd en we verheugen ons op onze samenwerking met dit team om het merk wereldwijd verder te verspreiden. We zullen Heineken N.V. laaroverzicht 2015

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 2015 | | pagina 3