Overzicht Verslag van de Raad van Bestuur Remuneratiebeleid Jaaroverzicht Overige Tiger® profiteert van sterke merkbekendheid onder consumenten, zowel in Azië als in veel andere markten over de hele wereld. Hierdoor kan HEINEKEN het internationale potentieel van het merk nog verder realiseren. APB is de leidende brouwer in Zuidoost-Azië en Oceanië en staat in tien markten op de eerste of tweede plaats. Het succes is gebaseerd op de groei van Heineken®, Tiger® en gevestigde lokale premium merken zoals Biere Larue in Vietnam, Bintang in Indonesië, SP in Papoea-Nieuw- Guineaen Tui in Nieuw-Zeeland. De acquisitie heeft ook de positie van HEINEKEN in China versterkt, waar premium bier winstgevende groeikansen biedt. Onze strategie in China is gebaseerd op leiderschap in het premiumsegment met de merken Heineken® en Tiger® en op een niet aflatende focus op premium kwaliteit. Deze strategie levert bemoedigende resultaten op. In 2012 zijn de merken Heineken® en Tiger® gegroeid. Het Heineken® merk is een belangrijk onderdeel van de huidige activiteiten van APB. Sinds 2001 bedraagt de gemiddelde jaarlijkse groei van Heineken® meer dan 10 procent. Vietnam is qua volume inmiddels de op één na grootste markt voor Heineken® ter wereld. Samen zijn Heineken® en Tiger® goed voor ruim een derde deel uit van het internationale premiumsegment in de regio Azië-Pacific. Afrika HEINEKENisalmeerdaneen eeuw aanwezig in Afrika, vol enthousiasme over het enorme groeipotentieel in dit werelddeel. De combinatie van een snel groeiende bevolking, een verwachte sterke economische groei, meer politieke stabiliteit en in veel markten een opkomende merkgevoelige middenklasse, leidt tot aantrekkelijke groeikansen. Heineken® (met afstand het grootste merk in het internationale premiumsegment in Afrika) en onze regionale succesmerken zoals Primus, Star, Gulder, Mützig, Maltina en Turbo King hadden in 2012 profijt van deze ontwikkelingen. Dankzij een focus op innovatie kunnen we het volume en het marktaandeel vergroten, zowel in afzonderlijke markten als op regionaal niveau. De flesjes van Star, qua volume het leidende biermerk in Nigeria, worden sinds augustus 2012 voorzien van een aluminium halsfolie. Star is het enige bier in het Nigeriaanse middensegment dat dit heeft, wat de premium uitstraling versterkt en de kwaliteit benadrukt. We hebben PET-verpakkingen geïntroduceerd voor merken zoals Primus® en Turbo King®, waardoor het gebruiksgemak voor de consument toeneemt en relevante nieuwe consumptiemomenten worden aangeboord. We blijven met onze investeringen anticiperen op de verwachte groeicurve in Afrika, zodat we de mogelijkheden optimaal kunnen benutten. Programma's voor capaciteitsuitbreiding werden uitgevoerd in Algerije, Democratische Republiek Congo, Nigeria, Rwanda en Tunesië. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in een upgrade van de twee brouwerijen die we in 2011 in Ethiopië hebben aangekocht en in het versterken van de lokale merken. De resultaten zijn bemoedigend. Ook hebben we goede vorderingen geboekt bij het ontwikkelen van een greenfïeld brouwerij in de buurt van Addis Abeba, waar Heineken® gebrouwen zal worden. Mexico In Mexico profiteren we nog steeds van de succesvolle implementatie van onze waardegroeistrategie na de acquisitie van de bierdivisie van FEMSA in 2010. Gerichte merkinvesteringen in nieuwe marketing campagnes en verbeterde verpakkingen hebben de groei van de merken Carta Blanca, Tecate, Dos Equis, Sol en Indio bevorderd. Daarnaast is het Heineken® merk in 2012 gegroeid dankzij een betere verkooppuntdistributie en doelgerichte activering. Heineken N.V. Jaaroverzicht 2012 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 2012 | | pagina 19