Financiële gang van zaken 1998 1997 Wijziging Omzet en kosten in miljoenen guldens Netto-omzet Grondstoffen, materialen en diensten Accijnzen Personeelskosten Afschrijvingen en waardeveranderingen Som der bedrijfslasten Bedrijfsresultaat Bedrijfsresultaat en nettowinst in miljoenen guldens 13.823 7.447 1.806 2.295 822 12.370 1.453 13.512 7.442 1.849 2.274 744 12.309 1.203 2,3% 0,1% -2,3% 0,9% 10,5% 0,5% 20,8% Bedrijfsresultaat 1.453 1.203 20,8% Resultaat van niet-gecon- solideerde deelnemingen 97 63 54,0% Rente -25 -27 - 7,4% Resultaat voor belastingen 1.525 1.239 23,1% Belastingen -518 -457 13,3% Resultaat na belastingen 1.007 782 28,8% Aandeel van derden -26 -21 23,8% Nettowinst 981 761 28,9% Omzet en kosten De netto-omzet in 1998 bedroeg NLG 13.823 miljoen (EUR 6.272 miljoen). Dit betekent een stijging van ruim 2% ten opzichte van 1997. Deze toename was het resultaat van een viertal factoren - Een hogere bierafzet leidde tot een toename van 2% van de netto-omzet. De geconsoli deerde afzet van bier exclusief consolidatie- wijzigingen steeg met 2,4%. - Een betere verkoopmix door hogere verkoper van premiumbieren en een lichte verbetering van de verkoopprijzen zorgden voor een toename van de netto-omzet met 2%. - Gewijzigde wisselkoersen hadden een nadeli 3 effect van 3%. De verlaging van de netto-omz t door de daling van de Griekse drachme en vai 1 valuta's in Azië Pacific en Afrika, werd slecht ten dele gecompenseerd door de hogere dolla - Wijzigingen in de consolidatie droegen 1% bij aan de omzetgroei. De brouwerijen Zywiec in Polen, Ariana in Bulgarije, Corgon (Karsay) in Slowakije en ABC in Ghana en een aantal drankenhandels werden voor de eerste maal geconsolideerd. Hier tegenover stond dedecoi solidatie van de in 1997 verkochte wijnactivi teiten van Groupe Saint Arnould in Frankrijk. De kosten stegen met 0,5% tot NLG 12.370 miljoei De geringe toename is grotendeels toe te schrijven aan het verlagende effect van gewijzigde wissel koersen en aan kostenbesparende maatregelen. Kostenbesparingen werden vooral gerealiseerd door de succesvolle afronding van de integratie va 1 de verworven brouwerijen in Frankrijk en Italië. Door voortgaande investeringen in onze internationale en lokale merken, namen de marketing- en verkoopkosten toe met 6% tot NLG 1.741 miljoen. Uitgedrukt in een percentagr van de netto-omzet betekent dit een stijging van 12,2% naar 12,6%. De afschrijvingen namen toe tot NLG 822 miljoen Hierbij spelen NLG 62 miljoen hogere extra afschrijvingen een belangrijke rol. 40

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 41