deel. De export naar Hong Kong en het vasteland van China ondervond de gevolgen van de verslechterde economie en een verlaging van het voorraadniveau bij de tussenhandel. Onze brouwerij in Singapore versterkte haar leidende positie in de biermarkt. Een driejarige sponsorovereenkomst voor de Tiger Soccer League wierp reeds in het eerste jaar vruchten af. De DB Group in Nieuw-Zeeland had wederom een goed jaar. De reputatie van de DB Group als leider in innovatie werd ondersteund door de introductie van Super Dry, een type bier dat zich in een groeiende belangstelling mag verheugen. De afzet van Heineken nam opnieuw toe. Onze brouwerij in Papoea Nieuw Guinea wist het resultaat in lokale valuta te verbeteren ondanks de gevolgen van een devaluatie van de Kina en een verhoging van de bieraccijns. In Vietnam bereikten de merken Heineken, Tiger en Bivina, een hogere afzet. Vietnam Breweries realiseerde een toename van het markt aandeel. De in aanbouw zijnde brouwerij in het noorden van Vietnam zal naar verwachting in de loop van het jaar 2000 in productie komen. Guinness Anchor Berhad in Maleisië handhaafde de afzet vrijwel op het niveau van het vorige jaar. Als gevolg van de teruglopende economie stonden opbrengsten en resultaten echter onder druk. Onze brouwerij in Cambodja versterkte haar leidende positie. Het succes van Anchor bier speelde hierbij een belangrijke rol. De biermarkt in Thailand liet een verdere groei zien. Dit was mede het gevolg van een verschuiving van hooggeprijsde sterke drank naar bier als gevolg van de recessie. Het Heineken merk breidde haar afzet met bijna 40% uit en versterkte daarmee haar positie als leidend premiumbier aanmerkelijk. Hierdoor werden de grenzen van de bestaande productiecapaciteit van Thai Asia Pacific Brewery bereikt. Om verdere groei mogelijk te maken, zal de capaciteit van de brouwerij meer dan verdubbeld worden. In Indonesië vergrootte Multi Bintang Indonesia haar marktaandeel verder. Een sterke verhoging van de bieraccijns en dalende koopkracht hadden een ongunstige uitwerking op de bierconsumptie. Daarnaast was er sprake van politieke en sociale onrust, waaronder ook onze vestiging in Tangerang had te lijden. Dit had nadelige gevolgen voor de verkopen en het resultaat van Multi Bintang. Onze brouwerij op Nieuw Caledonië heeft een uitstekend jaar achter de rug. De verkopen van Heineken namen opnieuw flink toe. De bierafzet overtrof voor de eerste maal in de geschiedenis de 100.000 hectoliter. Onze licentiepartner op Tahiti, Brasserie de Tahiti, zag een verdere toename van de verkopen van Heineken bier. In Japan daalde de markt voor internationale bieren, waaronder Heineken, door het succes van Happoshu. Dit op bier gelijkend product wordt met een minimum aan gerst geproduceerd. Door een veel lagere accijnsheffing beschikt het over aanzienlijke concurrentievoordelen. De ontwikkeling van de export naar Australië verloopt zeer bemoedigend. De export naar het Midden-Oosten was stabiel. In Israël neemt de concurrentie toe sinds het beëindigen van het monopolie in de bierindustrie. De verkopen in de Golfstaten bereikten een recordhoogte. De opbrengst van de verkopen in de regio Azië Pacific, NLG 1,4 miljard, lag 13% onder vorig jaar. Zowel de afzet als het resultaat daalde. H E I N E K VERSLA VAN DE VAN BE 19 9 8 35 EN N. V. c RAAD STUUR

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 38