richt die de import en marketing van Heineken bier zal verzorgen. Evenals in voorgaande jaren is veel aandacht besteed aan de opleiding van het personeel van onze Afrikaanse vestigingen. Het aantal oplei dingen aan onze eigen opleidingsinstituten te Kinshasa in de Democratische Republiek Kongo en te Lagos in Nigeria nam toe. Ook steeg het aantal medewerkers uit Afrika dat onze centrale opleidingen in Nederland en bij externe insti tuten volgde. Azie raciTIC De opbrengst van de verkoper in de regio Azië Pacific, NLG 1,4 miljard, lag 13% onder vorig jaar. Zowel de afzet als het resultaat daalde. Hoewel de omzetten van de brouwerijen in lokale valuta stegen, lag de omzet omgereken j in guldens onder die van het voorgaande jaar. Ookl het resultaat lag lager als gevolg van ongunstige omrekenkoersen, aanloopkosten in China, dalirgl van de export en lagere gemiddelde opbrengst- prijzen. De economische situatie heeft de groei van de 1 biermarkten vertraagd. Dit leidde ertoe dat een aantal concurrenten heeft besloten de activiteiten! in delen van de regio te beëindigen. Hoewel het einde van de economische problemen nog niet in I zicht lijkt, menen wij echter dat deze tijdelijk van I aard zijn. Ten aanzien van de groeimogelijkhed nl in deze biermarkten op langere termijn zijn wij daarom onverminderd positief. In de regio is Heineken actief via de Asia Pacific Breweries groep, een joint venture van Heineken en onze lokale partner Fraser Neavc, j via eigen werkmaatschappijen, licentiepartners en export. Multi Bintang Indonesia is de belang rijkste eigen werkmaatschappij. De biermarkt in China, in grootte de tweede van de wereld, groeit nog steeds. In het eerste volledige productiejaar wist onze nieuwe brouwerij j op het eiland Hainan de positie van marktleider tel verwerven. Het standaard biermerk Anchor werd het meest verkochte merk, terwijl het Tiger mer I zijn positie in het premiumsegment verbeterde. Het zal echter enige jaren duren voordat de brou werij de productiecapaciteit volledig kan benutten. In Shanghai nam de concurrentie van lokaal gebrouwen internationale biermerken fo s I toe. Bovendien is er overcapaciteit in de plaatse- lijke bierindustrie. Shanghai Mila Brewery slaagde er echter in om in de loop van het jaar h 11 marktaandeel te stabiliseren. Asia Pacific Breweries verhoogde haar participatie in deze brouwerij van 35% naar 70%. Shanghai Mila Brewery werd met ingang van 1998 proportioneel! geconsolideerd. De brouwerij in Fuzhou bereiktel opnieuw een hogere afzet en een groter marktaan 34

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 37