ri Ka jn Afrika bedroeg de opbrengst van de verkopen in 1998 NLG 735 miljoen. Dit was 23% lager dan vorig jaar ten gevolge van lagere wissel koersen. Hoewel dit ook een nadelig effect op het resultaat had, werd dit overtroffen door het posi tieve effect van een hogere afzet, betere prijzen, kostenbesparingen, nieuwe consolidaties en een stijging van de export. Deze goede gang van zaken werd bereikt in weerwil van de ongunstige poli tieke en economische situatie in een aantal landen. De prijzen op de wereldmarkt van belang rijke, in Afrika geproduceerde grondstoffen, staan onder druk. Dit heeft gevolgen voor de koopkracht van de bevolking, de beschikbaarheid van harde valuta's en de wisselkoers van de lokale munten. Dat de gang van zaken bij Heineken niettemin positief was, is vooral te danken aan de grote inzet die onze medewerkers in Afrika onder vaak moeilijke omstandigheden lieten zien. Ondanks de oorlogshandelingen in de Democratische Republiek Kongo nam de biermarkt toe. Ook onze werkmaatschappij Bralima verhoogde haar afzet en marktaandeel. Onze productiefaciliteiten bleven ongeschonden, al moest het productieniveau in enkele brouwerijen later in het jaar worden verlaagd. Onze partici patie in Bralima werd in de loop van het boekjaar verhoogd van 79% tot 88%. Het inmiddels opgeheven handelsembargo tegen Burundi was gedurende 1998 nog officieel van kracht. Onze werkmaatschappij Brarudi had te kampen met een tekort aan grondstoffen en verpakkingsmaterialen. Het wegvallen van de ontwikkelingshulp en een mislukte koffie-oogst verminderden de koopkracht van de bevolking en veroorzaakten een tekort aan deviezen. De overheid staat slechts met veel vertraging prijsverhogingen toe maar deze zijn te gering om de gestegen kosten te dekken. Dit alles had een negatief effect op de resultaten. De veiligheidssituatie in Rwanda blijft een bron van zorg. De afzet lag nog onder die van het voorgaande jaar. Het imago van het standaardbier Primus werd verfrist door de introductie van papieren etiketten. Na het beëindigen van de machtsstrijd van vorig jaar in Kongo, kon de productie in onze brouwerij in Brazzaville worden hervat. De normalisatie van de toestand leidde tot een fors herstel van de afzet. Aangezien de frisdrankfabriek in Brazzaville in 1997 geheel werd vernield, is ervoor gekozen de productie bij de brouwerij van Brazzaville onder te brengen. In Sierra Leone kon de brouwerij, die in 1997 als gevolg van de politieke situatie werd stil gelegd, de productie hervatten. Helaas hadden productie en afzet aan het einde van het verslag jaar weer te lijden onder de onrustige situatie rond de hoofdstad Freetown. De verkopen en resultaten van Brasseries de Bourbon op Reunion verbeterden opnieuw. De bouw van een nieuwe frisdrankfabriek naast de brouwerij is vrijwel voltooid. Brasseries du Logone in Tsjaad ondervond concurrentie van geïmporteerde bieren. De slechte weersomstandigheden bemoeilijkten daarnaast het transport van bier. In Angola draaiden de brouwerijen op topcapaciteit. Onze twee brouwerij-ondernemingen in Ghana, ABC Brewery en Kumasi Brewery, werden samengevoegd. Onze participatie in de nieuwe onderneming, Ghana Breweries Ltd., gevestigd in Accra, bedraagt 74%. De fusie zal tot aanzienlijke kostenbesparingen leiden. Ghana Breweries zag de verkopen in het verslagjaar flink stijgen en het marktaandeel toenemen. De biermarkt in Nigeria liet voor het eerst na jaren weer een stijging zien. Dit was het gevolg van prijsverlagingen door de brouwerijen na de afschaffing van de bieraccijns. Nigerian Breweries zag de bierverkopen aanzienlijk stijgen, hoewel de toename werd beperkt door het feit dat de tussenhandel de prijsverlaging slechts ten dele aan de consument doorgaf. Het aandeel van Nigerian Breweries in de frisdrankmarkt nam toe. 1 n Zuid-Afrika stegen de verkopen van het in licentie geproduceerde Amstel bier. Met South African Breweries werd een joint venture opge- In Afrika bedroeg de opbrengst van d Dit was 23% lager dan vorig jaar ten Niettemin steeg het resultaat e verkopen in 1998 NLG 735 miljoen gevolge van lagere wisselkoersen, door een aantal positieve factoren HEINEKEN N. V. V E R S L A C VAN DE RAAD VAN BESTUUR 19 9 8 33

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 36