Ainstel verkopen relatief gezien nog klein zijn. Het Heineken merk groeide in dit verkoopkanaal met dubbele cijfers. Voor supermarkten is een speciaal programma ontwikkeld dat helpt bij het optimaliseren van de indeling van schapruimte en de presentatie van bieren. Caribisch gebied Alle brouwerijen van Heineken in het Caribisch gebied kunnen terugkijken op een voorspoedig jaar, waarin de verkopen en resultaten toenamen. In de brouwerijen werden nieuwe programma's ter verhoging van de efficiëntie en ter beheersing van de kosten geïmplementeerd. Commonwealth Brewery op de Bahamas zag de verkopen van Heineken bier aanzienlijk stijgen. De verkopen van het grootste biermerk Kalik namen eveneens toe. In Suriname steeg de afzet van Parbo bier. Onze participatie in de Surinaamse Brouwerij verdubbelde tot 77%. De Antilliaanse Brouwerij op Curagao nam de distributie van Heineken bier over. Hierdoor lagen de verkopen boven die van het voorgaande jaar. De distributie-activiteiten werden gereorganiseerd en zullen worden overgebracht naar de brouwerij. Hiermee zal de kostenstructuur verbeteren. Ook Windward Leeward Brewery op St. Lucia wist de bierafzet te verhogen. Brasserie Lorraine op Martinique verhoogde de verkopen van zowel Heineken als van Lorraine bier. Midden- en Zuid-Amerika De economieën van Latijns Amerika stagneerden. De hieruit voortvloeiende daling van de koopkracht werkte door in de omvang van de biermarkten. Niettemin ontwikkelde het Heineken merk zich positief en nam het volume toe. Vooral in Argentinië, waar Heineken in licentie door onze partner Quilmes wordt gebrouwen, was het Heineken merk succesvol en verviervoudigde de afzet. De introductie van Heineken in liter flessen, het gangbare formaat voor bierflessen in Latijns Amerika, droeg hieraan bij. De capaciteit voor de productie van Heineken in Argentinië za worden uitgebreid. De positionering en marketing van het Heineken merk dragen bij aan de ontwikkeling van een nog klein premiumsegment in de Latijn Amerikaanse biermarkten. Heineken heeft in Brazilië een eigen marke tingorganisatie opgezet. Onder meer wordt een uitbreiding van de verkooporganisatie voorzien. De intensievere marktbewerking, een verbeterd» distributie en een hogere zichtbaarheid van het merk hebben de voorwaarden geschapen voor de groei van Heineken bier. 32

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 35