De Ariana brouwerij en de Zargorka brouwerij hebben een gezamenlijk marktaandeel van 27%. Er wordt een omvangrijk investerings programma in beide brouwerijen uitgevoerd met als doel modernisering van de productie faciliteiten en verbetering van de distributie. De Ariana brouwerij is vanaf 1 januari 1998 proportioneel in de consolidatie van Heineken opgenomen. Macedonië In de vroegere Joegoslavische republiek Macedonië bereikte Brewinvest S.A., een 50/50 joint venture tussen Athenian Brewery en Hellenic Bottling Company, eind 1998 een overeenkomst over de aankoop van 51% in Pivara Skopje. De brouwerij beschikt over een markt aandeel van 70% en verkoopt het leidende standaardbier Skopcko en het premiummerk Star Lisec. Skopje produceert tevens frisdrank in licentie. Overige landen van Europa De biermarkt in het Verenigd Koninkrijk had te lijden onder het slechte weer. Ook onze merken Heineken Export, Heineken Cold Filtered en Murphy's Irish Stout, die in licentie door Whitbread worden gebrouwen, ondervonden hiervan de gevolgen. Voor Heineken Export ging in augustus een nieuwe marketingcampagne van start in combinatie met een nieuwe verpakking. Tevens is de 'zogenaamde'-longneck fles voor Heineken geïntroduceerd. De afzet van Amstel nam toe. De export van Heineken bier naar Duitsland groeide gestaag en het imago van het Heineken merk ontwikkelde zich naar wens. De export van Heineken bier naar Portugal nam toe. Te Zagreb, Kroatië, is een marketingkantoor geopend. De nog beperkte export naar Rusland en de Oekraïne ondervond de gevolgen van de economische crisis in deze landen. Westelijk Halfrond De opbrengst van de verkopen op het Westelijk Halfrond nam met 20% toe tot NLG i,8 miljard dankzij een hogere afzet en een hogere koers van de dollar. Ook het resultaat steeg. Behalve door export is Heineken op het Westelijk Halfrond actief door middel van werkmaatschappijen, minderheidsdeelnemingen en licentiepartners. Verenigde Staten De Verenigde Staten is onze belangrijkste exportmarkt. De biermarkt liet een bescheiden groei zien, die geheel ten goede kwam aan de importbieren. Vooral de vraag naar bieren geïmporteerd uit Mexico en Canada nam toe. Deze bieren beschikken over een prijsstelling die dichter bij die van de lokale bieren ligt, dan die van Europese importbieren. De consumptie van light bieren steeg opnieuw. Deze bieren vormen nu het grootste segment van de biermarkt. De interesse van de consument in speciaalbieren nam verder af. Pas aan het einde van het boekjaar verminderde de prijzenoorlog tussen de grote lokale brouwers. Onze verkopen in de Verenigde Staten groeiden met 7,5%. Heineken USA koos er, ondanks de prijzenoorlog, voor de verkoopprijzen te handhaven en via een hoog niveau van marke- tinginvesteringen de merken te versterken. Marketingactiviteiten, zoals de sponsoring van het U S Open tennistoernooi en promoties rond het 125-jarig bestaan van het Heineken merk, droegen bij aan versterking van de positie van Heineken. Hoewel besloten werd om de verkoop van de in 1997 in enkele testmarkten geïntroduceerde Amstel bieren niet te continueren, leverden de reclamecampagnes rond Amstel veel aandacht van de consument op. Amstel Light profiteerde hiervan en toonde een afzetstijging die ver boven die in voorgaande jaren lag. De afzet van Murphy's Irish Stout en Murphy's Irish Red nam eveneens toe. Veel aandacht werd besteed aan het verhogen van de afzet in thuis- verbruik, waar de omvang van de Heineken en HEINEKEN N. V. VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 19 9 8 31

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 34