Heineken, dat lokaal gebrouwen wordt, is het belangrijkste bier in het premiumsegment. Het merk versterkte haar positie verder. Aan het eind van het jaar introduceerde de brouwerij het bovengistende speciaalbier Albani. De structuur van het distributienetwerk is aan gepast, hetgeen heeft geleid tot een verbetering van de marktbewerking en een verlaging van de kosten. Hongarije Amstel Hungary verbeterde het marktaandeel licht in een dalende biermarkt. De markt wordt gekenmerkt door overcapaciteit en een prijzen oorlog tussen de grote internationale brouwe rijen. Hierdoor is de winstgevendheid van de gehele brouwerij-industrie onvoldoende. Amstel blijft het toonaangevende merk in het premiumgedeelte van de markt dankzij een consistent programma rond de uitbouw van het merk. De afzet van het alcoholvrije Buckler en van het merk Talléros nam toe. Ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van de brouwerij werd het merk Komaromi Fregatt regionaal geïntroduceerd. Fregatt is een merk dat in het verleden reeds in de regio waarin de brouwerij is gevestigd werd gevoerd. De belangstelling van de consument overtrof alle verwachtingen. Slowakije De biermarkt was stabiel en de marktsegmentatie verkeert nog in een beginfase. Ons belang in brouwerij en mouterij Corgon, voorheen Karsay, werd verhoogd tot 51%. Begin 1999 werd het belang uitgebreid tot 59%. De brouwerij werd per 1 juli 1998 geconsolideerd. De verkoop- en marketingactiviteiten van de brou werijen Zlaty Bazanten Corgon zijn inmiddels samengevoegd in een nieuwe onderneming, Heineken Slovensko. De brouwerijen beschikken over een gezamenlijk marktaandeel van circa 26%. Daarnaast is de onderneming een van de grotere leveranciers van mout aan de brouwerij-industrie in Centraal Europa. De afzet van Heineken Slovensko steeg vooral in de eerste helft van het jaar flink, terwijl de marges verbeterden. Heineken Slovensko neemt het voortouw bij de ontwikkeling van een segment van lokale premiumbieren, waarbij het merk Zlaty Bazant een belangrijke rol speelt. De brouwerij introduceerde kratten met zoge naamde 'mould labeling', een procédé waarbij een afbeelding van fotografische kwaliteit in het krat wordt gebrand. De modernisering van de brouwerijen en mouterijen vordert gestaag. Polen De groei van de biermarkt zette zich ook in 1998 voort, zij het dat er in de tweede helft van het jaar een zekere afvlakking plaatsvond. In de eerste helft van het verslagjaar breidden wij ons belang in de brouwerij-onderneming Zywiec uit van 32% naar 75%. Vervolgens werd met de eigenaren van Brewpole overeenstemming bereikt over een fusie. Brewpole, de grootste brouwerijgroep in Polen, omvat de brouwerijen Elbrew, Warka en Lezajsk. In de combinatie van Zywiec en Brewpole heeft Heineken een meerde - heidsbelang (50% plus één aandeel). De nieuwe groep, die onder de naam Zywiec zal werken, is marktleider en beschikt over een marktaandeel van 38%. Zij beschikt over sterke nationale en regionale merken, waaronder het succesvolle premiummerk Zywiec en het standaardbier EB. Het jaar 1999 zal in het teken staan van de integratie van beide ondernemingen. Vanaf 1 juni 1998 is Zywiec exclusief Brewpol in de geconsolideerde jaarrekening opgenomen. Deze onderneming wist de afzet en het resultaat flink te verhogen. De nieuwe combinatie van Zywiec en Brewpole zal vanaf 1 januari 1999 in d consolidatie van Heineken worden betrokken. De export van Heineken bier naar Polen groeide flink Bulgarije De biermarkt groeide met 26% door verbetering van de economie en door een toename van de koopkracht van de consument. De eind 1997 verworven Ariana brouwerij in Sofia realiseerde betere verkopen en resultaten. 30

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 33