posities in hun specifieke regio's van Italië. De merkenportefeuille wordt gecompleteerd door speciaalbieren. Dochtermaatschappij Civitelli Import, één van de belangrijkste spelers in dit segment van de biermarkt, brengt de speci aalbieren op de markt. Het distributienetwerk van Heineken Italië werd versterkt door de verwerving van een aantal drankengroothandels in Noord-Italië. Griekenland De biermarkt steeg dankzij een toename van het toerisme en de goede weersomstandigheden. Pilsenerbieren zijn veruit het populairst, maar ook speciaalbieren zijn in opkomst, hoewel het volume nog klein is. De introductie van nieuwe Griekse en internationale biermerken door de concurrentie heeft de dynamiek in de markt vergroot. Athenian Brewery verbeterde het resultaat door hogere verkopen en verdere kostenbeheer sing, ondanks de devaluatie van de drachme. De verkopen van Amstel, het grootste biermerk in Griekenland, hielden gelijke tred met de markt. Heineken behield de positie van marktleider in het premiumsegment. Athenian Brewery heeft de speciaalbieren Murphy's Irish Stout, Desperados en McFarland op de markt geïntroduceerd. De verkopen van Ioli mineraalwater groeiden. De bottellijn in de brouwerij te Athene wordt vervangen in het kader van de modernisering van de productie. De nieuwe lijn moet bij de start van iet seizoen in 1999 operationeel zijn. Een begin s gemaakt met de vervanging van alle 50 cl flessen en bijbehorende kratten. De vernieuwing van de verpakking zal de uitstraling van onze producten verbeteren. Athenian Brewery ontving een onderscheiding, uitgereikt door de premier van Griekenland, als blijk van waardering voor de activiteiten van de brouwerij op sociaal en cultureel gebied. Ierland De biermarkt groeide opnieuw. De voornaamste factoren die hierbij een rol speelden zijn de groeiende economie, de relatief jonge bevolking en het toenemende toerisme. Bier van het ale-type verliest verder terrein. De voorkeur van de consu ment voor pilsenerbier groeit nog steeds en de verkopen ervan zullen binnen afzienbare tijd die van het traditionelere stout overtreffen. Nog steeds wordt meer dan 90% van al het bier in de horeca afgezet, maar de verkopen binnen thuis gebruik nemen toe. Het Heineken merk groeide verder, waardoor het marktaandeel van Murphy Brewery Ireland toe nam en het resultaat verbeterde. Heineken sponsort rugby en muziek die vooral bij jongeren populair is. In oktober is gestart met een nieuwe reclamecampagne voor Heineken onder de naam 'A good sense of Heineken'. Murphy's Irish Stout handhaafde de sterke positie in de Cork-regio waar de brouwerij is gevestigd. Opnieuw werd het Murphy's Irish Open, een golftoernooi met een sterk spelersveld, gesponsord. De brouwerij introduceerde aan het einde van het verslagjaar Murphy's stout in 50 cl blik. Het Amstel merk toonde een flinke groei, zij het dat het volume nog bescheiden is. De distributie is versterkt door het verwerven van participaties in drankengroothandels. De kostenstructuur van de distributie verbeterde en de service aan de klant werd uitgebreid. Zwitserland De biermarkt is voor de eerste maal in 8 jaar niet gedaald. Zowel de markt voor premium- als speciaalbieren toonde een voortgaande stijging. De concurrentie in de markt werd feller. Calanda Haldengut verhoogde de afzet, waar door het marktaandeel en het resultaat verbeter den. Heineken, Amstel en ook Murphy's droegen hier in belangrijke mate aan bij. Ook de verkopen van speciaalbieren, waaronder Desperados, stegen. De marges van de regionale merken Calanda en Haldengut konden licht worden verbeterd. HEINEKEN N. V. VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 19 9 8 27

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 31