Gang van zaken in de regio's Europa In Europa steeg de opbrengst van de verkopen met 4% tot NLG 9,6 miljard. Het resul taat nam toe. Dit was te danken aan een combinatie van een betere verkoopmix, integratie van brou werijen in Italië en Frankrijk, kostenbeheersing en nieuwe consolidaties, waaronder Zywiec in Polen. Binnen de werkmaatschappijen in landen die deel uitmaken van de Europese Monetaire Unie zijn voorbereidingen getroffen voor de invoering van de euro. Het tijdstip van overgang van de bedrijfs voering naar de euro binnen Heineken is afhan kelijk van de wensen van de afnemers in een land. Heineken, de grootste brouwerij-onderneming in Europa, wist haar positie verder uit te bouwen. In Polen is via uitbreiding van de bestaande belangen en door acquisities de positie van markt leider veroverd. Belangrijke verbeteringen werden bereikt in Italië en Frankrijk waar de integratie van de in 1995 en 1996 verworven brouwerijen werd afgerond. Het Heineken merk versterkte haar positie als het toonaangevende biermerk in Europa, hetgeen leidde tot een verbetering van onze gemiddelde marge. Amstel, in volume het tweede merk van Europa, behaalde eveneens een hogere afzet, terwijl ook onze speciaalbieren een verkoopstijging realiseerden. In het afgelopen jaar toonde de Europese bier markt een beperkte groei. Slechts enkele landen, waaronder Polen en Griekenland, onttrokken zich aan deze tendens. In het algemeen vindt er een afzetverschuiving plaats van horeca naar thuisver- bruik. De segmentatie gaat onverminderd voort, waarbij de belangstelling voor premium- en speci aalbieren en laaggeprijsde bieren toeneemt ten koste van standaardbier. Aan de basis van deze ontwikkeling liggen verschuivingen in drink- patronen en de stijgende gemiddelde leeftijd van de bevolking in West-Europa. Pilsenerbier blijft verreweg het belangrijkste biertype in Europa. Overcapaciteit in enkele landen maakt het reali seren van reële prijsverhogingen in het algemeen niet mogelijk. In enkele landen is de detailhandel inmiddels sterk geconcentreerd. Dit leidt enerzijds tot een versterking van hun inkoopkracht, anderzijds biedt het grote brouwerijen mogelijkheden tot een nauwere samenwerking in de vorm van Efficient Consumer Response projecten (ECR) en I programma's voor het optimaal managen van h ?t I assortiment in de supermarkten. Vermeldenswaard is het opvallend gevarieerde I weerbeeld. Met name in Noordwest Europa was de eerste helft van het jaar droog en zonnig om vervolgens over te gaan in een ongewoon nat en somber tweede halfjaar. Dit beeld had zijn weer slag op de omvang van onze belangrijke bier markten van Nederland, Frankrijk, Ierland en het I Verenigd Koninkrijk. Daarentegen beleefde Zu d Europa een warme en droge zomer. De bier markten van Italië, Griekenland en Zwitserland profiteerden hiervan en compenseerden de lage re j afzet in Noordwest Europa gedeeltelijk. Nederland Het volume van de biermarkt in Nederland lag onder het niveau van het voorgaande jaar. Het aandeel van pilsenerbier bleef met 90% onveranderd hoog. In het toegenomen segment van de speciaalbieren groeide vooral het aandee van amberbieren verder, terwijl dat van witbien n 1 gelijk bleef. Alcoholvrij bier neemt verder in belang af. De afzet van Heineken Nederland daalde me t de markt. Het marktaandeel bleef gehandhaafd Heineken bier verbeterde haar positie, in tegen stelling tot Brand en Amstel. Amstel zag haar totaal aandeel door de verdere daling van het alcoholvrij bier segment licht dalen. Het resultaat bleef op vrijwel gelijk niveau dcor een verbetering van de verkoopmix, een prijs verhoging voor fustbier en kostenbeheersing. Voor het Heineken merk is een aantal acties ontwikkeld, die zowel tot een hogere zichtbaar heid van het merk als tot hogere verkopen leidden. Voorbeelden zijn de promotionele activiteiten rondom het wereldkampioenschap voetbal en hockey. Daarnaast sponsorde Heineken een 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 28