het aantal internationale managers groeit. Bij dit beleid hoort dat Heineken een gedegen opleiding en voorbereiding biedt aan deze managers en hun gezin, om de kans op succes in het buitenland te verhogen. Ook na terugkeer uit het buitenland worden de betrokken managers zorgvuldig begeleid. Bevordering van het verwerven van nieuwe kennis en het optimaal gebruiken van de reeds aanwezige kennis moet leiden tot verbeteringen en innovatie binnen de Heineken onderneming. Verdieping van het inzicht in bedrijfsprocessen en het leren van elkaar en van de wereld om ons heen leidt tot ideeën voor verbeteringen. In 1998 heeft de Heineken University, een opleidingsinfrastructuur voor het optimaal benutten en uitbreiden van kennis en ervaring binnen de onderneming, vorm gekregen. Een bedrijfssimulatiemodel in de vorm van een competitie onder de naam Heineken Business Challenge is in gebruik genomen. Hieraan hebben in het afgelopen jaar 64 teams van mede werkers uit 15 verschillende landen deelgenomen. Dit heeft geresulteerd in kennisverbreding, betere communicatie tussen de verschillende disciplines binnen de onderneming en benadruk king van het werken in teamverband. In het eerste jaar van haar bestaan heeft het Heineken European Forum, het overlegorgaan tussen directie en werknemers op Europees niveau, twee bijeenkomsten gehad. Binnen het Forum vindt informatie-uitwisseling plaats tussen de bedrijfsleiding en de nationale vertegen woordigers van de werknemers over zaken die op Europees niveau binnen de onderneming spelen. In onderling overleg zal de rol van dit Forum in relatie tot de lokale medezeggenschapsstructuur in de aangesloten landen worden afgebakend. Totaal exportvolume wereldwijd in miljoenen hectoliters 7,7 Geografische verdeling van personeel in aantallen 16.000 14.000 8.000 6.000 4.000 Nederland 5.839 Overig Europa 14.704 Westelijk Halfrond 746 Afrika 6.961 Azië Pacific 5.261 HEINEKEN N. V VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 19 9 8 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 26