Alcohol en samenleving Heineken is van mening dat een verantwoord alcoholgebruik goed past binnen een gezonde levensstijl. Onverantwoorde consumptie daaren tegen is wereldwijd reden voor toenemende bezorgdheid en moet te allen tijde worden tegengegaan. In nauwe samenwerking met alle betrokken partijen, voeren wij een actief beleid om via informatieverstrekking, voorlichting, onderzoek en zelfregulering, alcoholmisbruik te voorkomen. Bij de onderzoeksactiviteiten past Heineken de 'Dublin Principles' toe, waarin de uitgangspunten zijn vastgelegd voor samen werking tussen de alcoholindustrie, overheden, wetenschappelijke onderzoekers en de gezond heidssector om de objectiviteit van het onderzoek te waarborgen. Verder is Heineken nauw betrokken bij het stimuleren van het op verantwoorde wijze omgaan met alcohol in de horeca. Horeca-mede- werkers wordt via trainingen geleerd ongewenste situaties met gasten te voorkomen. Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met horeca- en andere organisaties en met enkele vooraan staande bedrijven. Daarnaast vervult Heineken een hoofdrol bij de ontwikkeling van Europese standaarden op het gebied van reclame voor dranken met een alcohol percentage boven de 1,2% vol. Producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken dienen deze standaarden binnen het kader van zelfregu lering in de bestaande nationale gedragscodes op te nemen of nationale codes op basis hiervan te ontwikkelen. Heineken heeft een Corporate Alcohol Policy Statement opgesteld als leidraad voor verant woord alcoholgebruik door Heineken mede werkers, waar ook ter wereld. Een belangrijk onderdeel van dit beleid is een 'Alcohol en Werk'- programma, dat de managers van de werkmaat schappijen een raamwerk biedt voor een lokaal beleid. Na workshops stellen de managers een lokaal 'Alcohol en Werk'-plan op, dat rekening houdt met de specifieke sociale en culturele omstandigheden in het betrokken land. Het interne Heineken beleid is er onder meer op gericht de veiligheid te bevorderen en de bewust wording van de gevaren verbonden aan alcohol misbruik te versterken. Personeel In 1998 bedroeg het gemiddelde aantal medewei - kers 33.511 tegen 32.421 in het voorgaande jaar. In Europa werd de stijging van het aantal personeelsleden, als gevolg van de consolidatie van Zywiec in Polen, Ariana in Bulgarije en Corgon in Slowakije, gecompenseerd door een daling ten gevolge van algemene herstructurering en door de verkoop van wijnactiviteiten en drankengroothandels in Frankrijk. De consolidati van Ghana Breweries had een toename van het aantal medewerkers in Afrika tot gevolg. De daling van het personeelsbestand in de regio Azi Pacific, die vooral in Indonesië plaatsvond, werd gedeeltelijk teniet gedaan door de groei in China (Hainan) en Vietnam. Het personeelsbeleid van Heineken wordt voor een belangrijk deel decentraal uitgevoerd. Dit biedt optimale mogelijkheden om rekening te houden met de lokale arbeidsmarkt en personeelsbehoeften en met de plaatselijke sociale en culturele omstandigheden. De aandacht van het centrale personeelsbeleid richt zich in hoofdzaak op de ontwikkeling van internationaal management, op opleidingsaspecten en op de ondersteuning van het lokale personeelsbeleid. Het wereldwijde karakter van de Heineken- groep brengt een internationaal management development beleid met zich mee. Enerzijds richt dit beleid zich op de werving van jong talent met de juiste vaardigheden en managementcapaci teiten. De Heineken International Business Course is hierbij één van de selectiemiddelen om veelbelovend, internationaal inzetbaar talent te werven. Anderzijds worden Heineken managers zodanig ontwikkeld en gestimuleerd dat een internationale carrière in de Heineken wereld mogelijk wordt. Dit beleid werpt vruchten af en 20

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 25