De afzet groeide sterk in Frankrijk en Griekenland. Ook de wereldwijde export liet een stijging zien. Ons stoutmerk wordt onder andere ondersteund door de sponsoring van het Murphy's Irish Golf Open. In diverse landen zijn cafés geopend onder het Murphy's Pub of Ireland concept, dit ter vergroting van de merkbekendheid en afzet. In het verslagjaar is een begin gemaakt met de implementatie van de strategie voor speciaal- bieren. Aangezien de groei van dit segment zich naar verwachting zal voortzetten, is het voor Heineken van belang om met een uitgebalanceerd assortiment een grotere positie in deze deelmarkt te veroveren. Diverse speciaalbieren maken deel uit van ons assortiment, zoals het witbier Wieckse Witte, het amberbier Vos en de bierspecialiteit met tequilasmaak, Desperados. Daarnaast importeren en distribueren wij op grote schaal speciaalbieren van derden. Het internet werd op een unieke manier ingezet voor een internationale prijsvraag rond het ontwerpen van nieuwe bieren en verpakkingen. Een overweldigend aantal reacties van hoge kwaliteit werd vanuit de gehele wereld ontvangen. Hierdoor werd een schat aan rijke en innovatieve ideeën verkregen over de mogelijkheden rond nieuwe bieren en biermerken, slogans, logo's en verpakkingsvormen. Geografische verdeling van de verkopen van onder toezicht van Heineken gebrouwen bier in duizenden hectoliters 1998 1997 wijziginj Europa 43.485 37.921 14,7% Westelijk Halfrond 19.309 19.168 0,7% Afrika 7.662 7.377 3,9% Azië Pacific 8.693 9.316 - 6,7% 79.149 73.782 7,3% 1 8 Onderzoek en ontwikkeling Onderzoek met betrekking tot kwaliteitsbeheer sing is een voortdurend aandachtsgebied, waarb j de nadruk ligt op een verdere verfijning van de processen ter beheersing van de hoge kwaliteit van onze bieren. Daarnaast is innovatie van toenemend belang om het dynamische imago van onze merken te handhaven. Ons uitgebreide research development programma richt zich i 1 hoofdzaak op deze twee aandachtsgebieden. De verschillende onderzoeksprojecten worden geleid vanuit Nederland en uitgevoerd in samenwerking met leveranciers, onderzoeksinstellingen en andere ondernemingen in de gehele wereld. De resultaten worden toegepast in ons wereldomvattende netwerk van brouwerijen. Op het gebied van de verpakkingsinnovatie zijn aanzienlijke resultaten geboekt. Verschil lende attractieve verpakkingen zijn ontwikkeld en op de markt gebracht, waaronder bierblikken in diverse vormen, een PET-fles (5 lagen) voor bier en een verwijderbare opdruk voor flessen en kratten. Onderzoek naar nieuwe mogelijkheden van kostenreductie in de productie kreeg opnieuw veel aandacht. Hierbij gaat het niet alleen om beperking van de hoogte van investeringsbedrager maar ook om procesverbetering, het gebruik van informatietechnologieën en moderne organisatie technieken. Het onderzoek heeft geresulteerd in een aantal verbeteringen. Deze worden inmiddels in de praktijk getest. Kennis op het gebied van technologie, techniek, logistiek, productie en distributie wordt on-line beschikbaar gesteld aan al onze brouwerijen. Hierdoor kunnen nieuwe inzichten snel en effectief in de organisatie worden verspreid. Op logistiek gebied lopen er verschillende projecten die de beschikbaarheid van grond stoffen in de gewenste hoeveelheden en kwalitei tegen redelijke kosten moet garanderen. Hierbij zijn zowel de gersttelers als de mouterijen en brouwerijen betrokken. Onder andere in Slowakije heeft dit geleid tot een verbetering van de beschikbaarheid en kwaliteit van brouwgerst en mout.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 23