Ugemene gang van zaken teineken, Amstel en s p e c i a a I b i e r e n Het belang van sterke, succesvolle merken neemt nog steeds toe. Ons belangrijkste merk is Heineken, dat ook in het verslagjaar weer een voorspoedige ontwikkeling doormaakte en haar internationale positie versterkte. De verkopen namen met 4% toe tot 19,4 miljoen hectoliter. Daarmee heeft de groei van Heineken bier opnieuw die van de wereldbiermarkt overtroffen. Er werden aanzien lijke afzetstijgingen gerealiseerd in de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Spanje, Nieuw Zeeland, Thailand en Argentinië. Heineken is het meest internationale biermerk ter wereld. De hoge kwaliteit en het uitstekende imago van Heineken bier rechtvaardigen in vrijwel de gehele wereld een premiumprijs. Het groeipotentieel van Heineken blijft aanzienlijk. De marketinginspanningen voor het Heineken merk zijn verder verhoogd. Naast muziek werden vooral tennisevenementen gesponsord waaronder het US Open en, voor de eerste maal, het Australian Open en het Heineken Shanghai Open. Deze evenementen hadden een grote kijk dichtheid, mede dankzij de kwaliteit van het spelersveld. Ook de publieke belangstelling voor de door ons gesponsorde Davis Cup, het Singapore Open en het toernooi om de Heineken Trophy in Rosmalen, Nederland, was groot. De banden met tennis verhogen de zichtbaarheid en attractiviteit van het Heineken merk. Ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van het Heineken merk werd in 48 landen een promotie georganiseerd waarbij in totaal 35.000 vliegreizen te winnen waren. Deze promotie leidde tot een verdere versterking van het internationale imago van het Heineken merk. In een aantal landen werd Heineken bier op de markt gebracht in zogenaamde shaped cans, een innovatie in blikverpakking. De invoering van de zogenaamde longneck fles verhoogde de afzet van Heineken in moderne discotheken. De verkopen van Amstel namen opnieuw toe ondanks de daling van het standaardsegment. In 1998 is 7,6 miljoen hectoliter Amstel bier verkocht tegen 7,2 miljoen in 1997. De verkopen stegen vooral in Frankrijk en Griekenland. De export van Amstel Light naar de Verenigde Staten nam toe. Ook in een aantal Afrikaanse landen is meer Amstel bier verkocht. Mede door de sponsoring van sportevene menten wist Amstel de merkbekendheid te vergroten en het imago te versterken. Naast diverse lokale sponsoractiviteiten, werden de wereldkampioenschappen wielrennen op de weg gesponsord. Vooral de hoofdsponsoring van de UEFA Champions League, het voetbaltoernooi met Europese topclubs, vestigde de aandacht van de consument op het Amstel merk. In Afrika was Amstel sponsor van het toonaangevende voetbal toernooi de 'African Cup of Nations'. Deze evenementen, waarvoor in brede lagen van de bevolking belangstelling bestaat, passen bijzonder goed bij de gewenste merkuitstraling van Amstel. Omdat de horeca een ideaal platform is voor communicatie met de consument, is er voor Amstel een concept van sportcafés ontwikkeld onder de naam Amstel Champions Café. Het concept heeft veel te bieden, zowel voor de café eigenaar als voor de bezoekers: een gezellige tijd doorbrengen met vrienden, en ondertussen naar een spannende sportwedstrijd kijken of surfen over het internet en natuurlijk een goed glas Amstel bier drinken. Het eerste Amstel Champions Café is inmiddels geopend en het concept zal verder worden uitgebouwd. Teneinde het aantal bezoekers te vergroten, en inspelend op de steeds grotere belangstelling voor het internet, opende Amstel in het najaar onder de naam 'United Sites of Amstel' (www.amstel.nl) een nieuwe internetsite. Murphy's Irish Stout en Murphy's Irish Red ontwikkelden hun positie verder dankzij de toe nemende voorkeur van de consument voor bieren met een bijzondere smaak en een rijke traditie. De verkopen van Murphy's Irish Stout namen in alle markten toe met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk. HEINEKEN N. V. VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 19 9 8 1 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 21