Verkopen Heineken, Amstel en Murphy's wereldwijd in miljoenen hectoliters 19.5 16,5 15,0 13.5 1 2,0 10,5 9,0 - 7.5 6,0 4,5 3,0 1,5 r i9,4 7,6 Verkopen bier in 1998 onder toezicht van Heineken gebrouwen in miljoenen hectoliters 39 36 I M 33 30 27 24 15 - 0,6 Vooruitzichten Heineken verwacht dat de groei van de wereldbiermarkt tijdelijk zal vertragen. Premiumbieren zullen echter blijven groeien, evenals speciaalbieren. Het Heineken merk en onze andere premiummerken zullen van deze groei profiteren en daarmee de gemiddelds marge van de onderneming verbeteren. Ook het uitbouwen van bestaande marktposities, kosten beheersing en acquisities zullen bijdragen tot een verdere stijging van de winst. De brouwerijgroep die ontstaan is met de samenvoeging van Zywiec en Brewpole in Polen zal pas op termijn bijdragen aan de verdere groei van de nettowinst. De netto-investeringen in materiële vaste activa zullen in 1999 ongeveer NLG 850 miljoen bedragen. Voor de financiering hiervan zal gebruik worden gemaakt van de beschikbare middelen en van de kasstroom, tenzij externe financiering voordelen biedt. De noodzaak om zo kostenbewust mogelijk te produceren zal ondermeer een daling van het personeelsbestand binnen de bestaande brouwe rijen tot gevolg hebben. Ten aanzien van de winstontwikkeling op lange termijn blijft Heineken onverminderd positief. Een concrete uitspraak over de winst groei over 1999 is niet mogelijk door de onzekeie situatie in bepaalde delen van de wereld, de ontwikkeling van de wisselkoersen, het weer alsmede mogelijke accijnswijzigingen en anden overheidsmaatregelen. Heineken verwacht echter dat de nettowinst over 1999 opnieuw een stijgin te zien zal geven, hoewel deze stijging niet zo sterk zal zijn als die over het jaar 1998. 1998 Nederland 6,6 1997 Overig Europa 36,8 1996 Westelijk Halfrond 19,3 '995 Afrika 7,7 1 994 Azië Pacific 8,7 I Heineken I Amstel Murphy's 1 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 20