:icl t '3-8 r. ig et Dei 6 toe tie i e »g 'er de In 1998 hebben wij onze positie in de wereldbier markt kunnen uitbouwen. In Polen zijn wij marktleider geworden in een groeiende bier markt. In de loop van 1998 wisten wij ons belang in de Zywiec brouwerij te verhogen tot 75%. Vervolgens bereikten wij overeenstemming over de samenvoeging van Zywiec met Brewpole, de grootste brouwerijgroep van Polen. Hiermee ontstaat een van onze grootste werkmaatschap pijen. Ook in Macedonië werd een brouwerij verworven. De belangen in Slowakije werden uitgebreid. In Afrika en het Verre Oosten verhoogden wij onze participatie in een aantal brouwerijen. In Suriname verdubbelden wij ons belang. In diverse Europese landen verwierven wij drankengroothandels. De ontwikkelingen in de wereldbiermarkt wijzen op een vertraging van de groei en een versnelling van de concentratie. In de traditionele biermarkten vertoont de bierconsumptie weinig of geen groei meer. Het toenemende belang van premium- en speciaalbieren biedt kansen, hoewel hoge investeringen in merken vereist zijn. De economische situatie in Azië Pacific en in Latijns l Amerika heeft er toe geleid dat de hooggespannen verwachtingen ten aanzien van de groei van deze biermarkten niet op korte termijn gerealiseerd zullen worden. Wij blijven positief over de lange termijn ontwikkeling en zullen dan ook voortgaan met het versterken van onze positie in deze regio's indien zich hiertoe mogelijkheden voor doen. Brouwerijen met een brede marktpositie of een sterke positie in een specifiek marktsegment hebben duurzame groeimogelijkheden. Met name brouwerijen die niet beschikken over sterke merken of over een 'niche' positie staan onder druk. Dit leidt tot een versnelde concentratie. Een aantal ondernemingen trekt zich terug uit bepaalde markten of zelfs geheel uit de bier industrie. De verwachting is dan ook gerecht vaardigd dat er zich binnen het geschetste kader mogelijkheden zullen voordoen om de onder neming verder te versterken en uit te bouwen. De onderneming richt zich hoofdzakelijk op bier. Kernpunten van het beleid zijn: - verbetering van de marge door verhoging van het aandeel van premium- en speciaalbieren in de afzet; - versterking en uitbouw van posities in winst gevende markten; - opbouw van nieuwe posities in attractieve groeimarkten, met het doel marktleider of leider in het premiumsegment te worden; - continue verbetering van de kostenstructuur. De onderneming heeft een goede uitgangspositie om in te spelen op de groeiende belangstelling van de consument voor premium- en speciaalbieren. De volumegroei en de betere marges in deze twee marktsegmenten maken het mogelijk het resultaat te verbeteren. Vooral het Heineken merk heeft internationaal een goede plaats in het premium segment van vele biermarkten veroverd en heeft de potentie om deze positie verder uit te bouwen. Heineken is ervan overtuigd dat het bereiken van de leidende positie in biermarkten mogelijk heden biedt tot het behalen van betere rende menten. Daarom worden bestaande marktposities verder versterkt en uitgebouwd. Autonome groei en acquisities zijn een middel om de positie van marktleider te bereiken. Binnen dit kader past de verwerving in de afgelopen jaren van brouwerijen in Europa en elders in de wereld. Wij hebben inmiddels veel ervaring opgebouwd met het samenvoegen en optimaliseren van nieuwe brou werijen in de bestaande organisaties. Hierdoor kunnen schaal- en andere voordelen snel worden gerealiseerd. Dit neemt niet weg dat Heineken bij acquisities en bij de bouw van nieuwe brouwerijen een langetermijnvisie hanteert. Binnen deze visie kunnen overnames passen die in eerste instantie een druk op de winstgroei veroorzaken, maar op lange termijn de waarde van de gehele onderne ming verhogen. K.Vuursteen, voorzitter Raad van Bestuur n 11LC 13,8 miljard. i IL 981 miljoen tegen NLC 761 miljoen in 1997. HEINEKEN N. V VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 19 9 8 1 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 19