Verslag van de Raad Bericht van de Voorzitter Heineken heeft een buitengewoon goed jaar achter de rug. De nettowinst nam toe met 29% tot NLG 981 miljoen. De netto-omzet steeg met 2% tot NLG 13,8 miljard. De verkopen van onder toezicl t van van Heineken gebrouwen bieren stegen van 73,8 miljoen hectoliter naar 79,1 miljoen hectoliter. Een aantal factoren droeg bij aan de goede gang van zaken. Het volume nam toe en het aandeel in de afzet van bieren met een hogere marge steeg. Bestuur Met name het Heineken merk groeide. De afzet van Heineken bier steeg met 4% tot 19,4 miljoei hectoliter. De Amstel verkopen namen met 5% toe; tot 7,6 miljoen hectoliter. Ook onze speciaal- bieren lieten een stijging zien. In Italië en in Frankrijk hebben de acquisitie uit voorgaande jaren tot een versterking van de marktpositie en tot een verbetering van de gang van zaken geleid. De integratie van de verworver ondernemingen werd vrijwel voltooid en leverde aanmerkelijke kostenvoordelen op. De consolidatie per 1 juni 1998 van de Poolse brouwerij Zywiec droeg eveneens bij tot het hogere jaarresultaat. In de Verenigde Staten en Latijns Amerika namen de verkopen van onze merken Heineken en Amstel opnieuw toe. De economische situatie in het Verre Oosten leidde in een aantal landen tot een daling van de bierconsumptie, maar de invloed op ons totale resultaat bleef beperkt. Het voordeel van de hogere gerealiseerde wisselkoers voor de inkomende dollarstroom overtrof de nadelen van zwakkere valuta's elders in de wereld. De omzet van Heineken N.V. is in 1998 met 2% gestegen tH De nettowinst kwam uiil

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 18