Otiel j)e oorsprong van Heineken N.V. ligt in Amsterdam, waar Gerard Adriaan Heineken in 1864 brouwerij De Hooiberg verwierf. Deze brou werij dateerde van 1592. Spoedig na de overname werd het werkterrein uitgebreid van Amsterdam en omgeving tot geheel Nederland. Eveneens werd een begin gemaakt met activiteiten in het buitenland. Inmiddels is de onderneming uitgegroeid tot de meest internationale brouwerij groep ter wereld, actief in meer dan 170 landen. In 1998 is onder toezicht van Heineken 79,1 miljoen hectoliter bier gebrouwen, waarmee de onderneming op de wereldranglijst de tweede plaats inneemt. Productie vindt plaats in meer dan 110 brouwerijen in ruim 50 landen. Daarnaast opereert Heineken via exportactivi teiten en licentiepartners. Het zwaartepunt van de activiteiten ligt in Europa. De internationale merken van de onderneming zijn Heineken, Amstel en Murphy's. Deze merken worden aangevuld en ondersteund door een groot aantal nationale en regionale merken. Het Heineken merk is het meest internationale biermerk ter wereld en het leidende biermerk in Europa. Amstel is het tweede biermerk in Europa. De bieren van Heineken worden in de markt gepositioneerd in het premiumsegment, standaardsegment of in het segment van speciaal- bieren. Premiumbier is de verzamelnaam van pilsenerbieren die op grond van hun hoge kwaliteit en goede merkimago een verkoopprijs realiseren die beduidend boven die van de standaardbieren ligt. Het standaardsegment vertegenwoordigt het omvangrijkste en midden- geprijsde deel van de markt. Speciaalbieren zijn bieren die op basis van smaak, kleur, brouwproces of anderszins afwijken van pilsenerbier. Lightbieren, dit zijn bieren met weinig calorieën, en alcoholvrije bieren vormen eveneens afzonder lijke segmenten. De Heineken onderneming is slechts in zeer beperkte mate aanwezig in het segment van laaggeprijsde bieren. In delen van Europa beschikt de onderneming over dranken groothandels. Via deze groothandels wordt naast bier ook een ondersteunend assortiment fris dranken en gedistilleerd aan de horeca geleverd. Een deel van de frisdrank wordt geproduceerd in eigen fabrieken. Onderzoek en ontwikkeling worden gecoördi neerd vanuit het Research Development centrum in Nederland. Wereldwijd worden diensten op zowel technisch als technologisch gebied verleend aan eigen en gelieerde brouwerijen. Voor een overzicht van brouwerijen, exportkantoren en de landen waar de concernmerken verkrijgbaar zijn, zie de wereldkaart op pagina 46/47 van dit verslag. HEINEKEN PROFIEL 19 9 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 10