Toelichting op de geconsolideerde balans, resultatenrekening en kasstroomoverzicht van het boekjaar 1996 Algemeen Op de jaarrekening en het jaarverslag zijn de be palingen van Titel 9, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek van toepassing. In het boekjaar vond een aantal wijzigingen plaats in de consolidatie. De in het kader van de jaarrekening belangrijkste wijzigingen worden hierna genoemd: Croupe Saint-Arnould, in Frankrijk, waarin een belang van 66% is genomen, is per 1 januari 1996 geconsolideerd. De Fischer Groep, in Frankrijk, waarin een belang van 99% is genomen, is per 1 februari 1996 geconsolideerd. De onderneming Birra Moretti, in Italië, waarin een belang van 100% is genomen, is per 1 juli 1996 geconsolideerd. Zlaty Baüant, in Slowakije (66%) is per t januari 1996 geconsolideerd. Interbrew Italia, welke onderneming in de loop van 1995 werd ge consolideerd, is thans voor een volledig boekjaar opgenomen. Daarnaast vond een aanzienlijke uit breiding plaats van belangen in geconsolideerde drankengroothandels. Deze wijzigingen hadden een verhoging van de netto-omzet met 1.504 miljoen tot gevolg en resulteerden in een afboeking van het groepsvermogen van 839 miljoen. Goodwill, zijn de het verschil tussen de koopprijs en de waardering van het nieuw verworven belang waarin ten minste invloed van betekenis wordt uitgeoefend, wordt ver rekend met het groepsvermogen. Bij de berekening van de goodwill bij verwerving van deelnemingen en bedrijven, werden activa en passiva volgens de Heineken Groepswaarderingsgrondslagen gewaar deerd. Hierbij werd rekening gehouden met over capaciteit, herstructureringskosten, kosten welke verband houden met gedwongen desinvesteringen ingevolge eisen gesteld door anti-monopolie commissies en met toekomstige afstoting van niet- kern activiteiten. Bovendien wordt in het geval van verwerving van drankengroothandels de koopprijs bijna volledig bepaald door het klantenbestand, dat, als een immaterieel vast actief, in overeenstemming met de Heineken Groepswaarderingsgrondslagen, niet geactiveerd wordt. Dientengevolge is een belangrijk deel van de koopprijs goodwill. Bepaalde marketing- en verkoopkosten hebben in de loop der jaren het karakter van kortingen gekregen. Derhalve wordt een beter beeld gegeven indien deze kosten in mindering op de netto-omzet worden gebracht in plaats van deze als marketing- en verkoopkosten te presenteren. Deze reclassifica- tie is in 1996 doorgevoerd. Voor vergelijkingsdoel einden zijn de netto-omzet en de marketing- en ver koopkosten 1995 met 299 miljoen verlaagd. De financiële gegevens van Heineken N.V. zijn in de opgenomen geconsolideerde balans en resulta tenrekening verwerkt. Dientengevolge is voor de winst- en verliesrekening van Heineken N.V. gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot een vereenvoudig de opstelling conform artikel 402, Titel 9, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. De in de toelichting vermelde bedragen zijn in duizenden guldens, tenzij anders is aangegeven. Grondslagen van de consolidatie In de geconsolideerde balans en resultatenrekening zijn Heineken N.V. en haar dochtermaatschappijen waarmee Heineken N.V. een groep vormt, volledig geconsolideerd opgenomen. Het aandeel van derden in het groepsvermogen en in de groepswinst is afzonderlijk tot uitdrukking gebracht. Proportionele consolidatie vindt plaats voor deelne mingen waarin de Heineken groep rechtstreeks deelneemt en in samenwerking met andere aandeel houders de beslissende zeggenschap ten aanzien van het beleid uitoefent indien de activiteiten van de betrokken deelnemingen nauw aansluiten bij die van de Heineken groep. Onder de omschrijving "Wijziging in de consolidatie" zijn in de hierna opgenomen overzichten van het verloop van diverse activa en passiva de mutaties vermeld die betrek king hebben op de uitbreiding respectievelijk de ver mindering van onze belangen in geconsolideerde deelnemingen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 53