Vooruitzichten Heineken verwacht dat ook in de toekomst de bierconsumptie in Azië en Zuid-Amerika een voortgaande, zij het een enigs zins afnemende groei zal vertonen, terwijl de bier markten in Europa en Noord-Amerika nagenoeg stabiel zullen zijn. In de stabiele markten zal het belang van het premiumsegment verder toe nemen, evenals de afzet van goedkopere bieren. De ontwikkelingen in de distributie, onder andere de verschuiving van horeca naar thuisverbruik en de concentratie in de detailhandel, alsmede de internationalisatie van de bierindustrie, leiden tot een verscherping van de concurrentie en daardoor tot een druk op de marges van de standaardbieren. De goede positie en sterke merken van de onderneming maken het mogelijk haar plaats in de bestaande markten te handhaven of verder te versterken en de aanwezigheid in groeimarkten verder uit te bouwen. Het is het beleid van Heineken om het winstpotentieel van de onder neming op lange termijn te vergroten door middel van autonome groei en acquisities. Een voorspelling ten aanzien van de omvang van de voor 1997 verwachte winstgroei is nog niet mogelijk. Er zijn tal van onvoorspelbare externe factoren die het resultaat op korte termijn gunstig of ongunstig kunnen beïnvloeden. Hierbij kunnen genoemd worden de fluctuaties van valuta's, accijnsverhogingen of andere overheidsmaat regelen, politieke onrust, economische ontwikke lingen en weersomstandigheden. Positief zijn de verwachte stijging van de export en de prijsdaling van grondstoffen en verpakkingsmaterialen. Van de huidige waardestijging van de Amerikaanse dollar profiteert Heineken in 1997 slechts in geringe mate, aangezien het beleid erop is gericht de verwachte geldstroom in dollars geruime tijd van tevoren in te dekken teneinde de marge te beschermen tegen koersfluctuaties. Amsterdam, 13 maart 1997 Vuursteen Ruys Drost Lubsen HEINEKEN N.V. 19 9 6 VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 38 39

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 41