Azië Pacific Heineken is in deze regio actief via de joint venture Asia Pacific Breweries, eigen werkmaatschappijen, exporten die worden onder steund door verkoopkantoren, en licentie contracten. Op deze wijze hebben wij een sterke positie verworven. Ook het afgelopen jaar groeide de economie in Azië weer sterk en dat had een positief effect op de diverse biermarkten. In China, op dit moment al de tweede biermarkt in de wereld na de Verenigde Staten, nam de consumptie verder toe; wel neemt het stijgingstempo af na de onstuimige groei van de voorgaande jaren. Een meer dan gemiddelde stijging van de bierconsumptie deed zich verder voor in Thailand, Cambodja en Vietnam. Vorig jaar nam de regio Azië Pacific 25% van de wereldbiermarkt voor zijn rekening. De Chinese markt omvat ongeveer de helft daarvan. Deze grote biermarkt kenmerkt zich door een grote verscheidenheid, waarbij vooralsnog een beperkt aantal regio's interessant is. De internationale concurrentie in die gebieden is verder toegenomen. Dit betekent dat er hoge investeringen in de markt noodzakelijk zijn voor de verdere uitbouw van onze positie. Asia Pacific Breweries (APB), waarin wij samenwerken met Fraser Neave, slaagde er het afgelopen jaar in het verkoopvolume en het marktaandeel in diverse landen verder te verhogen. Het resultaat was ongeveer gelijk aan dat van het voorgaande jaar. Ter versterking van de positie had APB ook in 1996 diverse uit- breidings- en nieuwbouwprojecten onderhanden. Op 30 juni 1996 besloten wij al onze activiteiten in Myanmar (het vroegere Birma) te beëindigen. De verkopen van Vietnam Brewery in Ho Chi Minh City stegen aanzienlijk, ondanks zware regenval en overstromingen. De capaciteit van de brouwerij werd vorig jaar uitgebreid van 500.000 hectoliter naar 1,5 miljoen hectoliter; de uitbreiding voorzag tevens in de bouw van een van de eerste anaërobe waterzuiveringsinstal laties in het land. Tijdens het verslagjaar werden de contracten getekend tussen APB en een lokale partner voor de oprichting van Hatay Brewery. De nieuwe brouwerij, die nabij de hoofdstad Hanoi zal verrijzen en eind 1998 gereed zal zijn, krijgt een begincapaciteit van 570.000 hectoliter. In China wist Shanghai Mila Brew, ondanks de sterke concurrentie, haar marktleiderschap in de regio Shanghai te behouden. De verkopen van de brouwerij in Fuzhou stegen flink. Hainan Asia Pacific Brewery op het eiland Hainan is sinds begin 1997 operationeel. De export van Heineken bier naar China groeide weer sterk. Met de opening van een kantoor in Beijing kwam het totaal aantal verkoopkantoren in China op vier. SP Holdings in Papoea Nieuw-Guinea behaalde een goed resultaat, ondanks de moeilijke economische omstandigheden. De DB Group in Nieuw-Zeeland versterkte haar positie in een sterk concurrerende markt. Heineken is in dit land het leidende premium- merk. Ruim een jaar na de start in 1995 heeft Thai Asia Pacific Brewery in Thailand met het Heineken merk een goede positie verworven. Heineken bier is marktleider in het premium segment. In november vond de officiële opening plaats van Cambodia Brewery. In verband met de stijgende vraag naar Tiger bier is nog tijdens de bouw van de brouwerij besloten de capaciteit uit te breiden van 170.000 naar 270.000 hectoliter. De biermarkt in Indonesië stond in 1996 onder druk. Multi Bintang Indonesia slaagde erin het marktaandeel te vergroten en daar door de leidende positie te versterken. Daarbij verbeterde het resultaat. De bouw van de nieuwe brouwerij op Oost-Java ligt op schema. Deze brouwerij zal in het eerste halfjaar van 1997 operationeel zijn. Vooral dankzij sterke verbeteringen in de distributie en voortdurende marketing- investeringen zijn de verkopen van Heineken bier in Japan het afgelopen jaar sterk gestegen. De export van Heineken bier naar Azië ontwik kelde zich, mede door de sterke groei in China, 3C i joen. Daarbij bleven de resultaten op nagenoeg de verkopen in de regio Azië Pacific steeg in 1996 met 21,5% tot ƒ1.504 miljoen. Het resultaat gaf een stijging te zien. HEINEKEN N.V. 19 9 6 VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 36 37

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 39