ri Ka Heineken heeft een lange traditie in Afrika. Onder gunstige én ongunstige omstandig heden hebben wij onze verantwoordelijkheid ten opzichte van ons personeel en de landen waarin wij opereren altijd ten volle aanvaard. Ondanks politieke onrust in enkele landen dragen onze Afrikaanse activiteiten bij aan het resultaat van de onderneming. Ons respect gaat uit naar diegenen die onder moeilijke omstandigheden op dit continent werken. In Centraal-Afrika zijn wij al ruim zestig jaar aanwezig, door middel van brouwerijen in Kongo, Zaïre, Burundi en Rwanda. De gebeurtenissen van het afgelopen jaar in het oostelijk deel van Zaïre en de grensstreek met Rwanda en Burundi hebben ook onze activiteiten nadelig beïnvloed. De ontwikkelingen in de regio, en met name de veiligheid van onze medewer kers, baren ons grote zorgen. Enkele personeels leden zijn als gevolg van de gewelddadigheden om het leven gekomen. De brouwerij in Bukavu, Oost-Zaïre, werd geplunderd. Het handelsem bargo dat begin augustus werd afgekondigd had ondermeer tot gevolg dat onze brouwerij in Burundi haar productie moest terugbrengen. De markt in Kongo liep terug. In Zaïre konden wij ons marktaandeel in een dalende biermarkt verder verbeteren. In de hoofdstad Kinshasa werd King, een rood bier, geïntroduceerd. De opleidingsschool in Kinshasa voor onze werkmaatschappijen in de Centraal-Afrikaanse landen heeft de activiteiten vorig jaar uitgebreid. Naast technische opleidingen is gestart met financiële en commerciële cursussen voor lokaal personeel. De oprichting van de school was destijds een initiatief om continuïteit te waarborgen voor doorstroming in specialistische en management-functies. In 1996 hebben wij onze positie in andere Afrikaanse landen verder versterkt. De biermarkt in Nigeria stabiliseerde zich, na een aanzienlijke daling in 1995. Wij bereikten overeenstemming met Cadbury Schweppes over het produceren van frisdranken in Nigeria. De biermarkt in Ghana steeg en onze brouwerij slaagde erin het markt aandeel te vergroten. In dit land werd de moutdrank Amstel Malta geïntroduceerd. In Marokko steeg het marktaandeel van Heineken en Amstel. Beide merken worden in Marokko in licentie gebrouwen. In het verslagjaar hebben wij onze belangen in de brouwerijen in Zaïre, Nigeria, Tsjaad, Sierra Leone, Ghana en op lie de la Réunion vergroot. De opbrengst van de verkopen in Afrika steeg met 4,9% tot ƒ539 hetzelfde niveau als in 1995, ondanks de moeilijke omstandigheden. De opbrengst

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 38