Veste I i j k Halfrond De Verenigde Staten zijn onze belangrijkste exportmarkt. Verder is Heineken in deze regio aanwezig door middel van werkmaatschappijen, deelnemingen en licentie partners. Verenigde Staten De Amerikaanse biermarkt is de laatste jaren vrijwel stabiel. Wel is de segmentering geleidelijk veranderd. Het vroegere importsegment is samengevoegd met dat van de hooggeprijsde lokale bieren, specialiteiten en zogenaamde 'microbrews' en wordt thans het import/specialty segment genoemd. Deze deelmarkt, waarin wij met onze producten actief zijn vertoont een structurele groei. De Verenigde Staten vormen al sinds jaar en dag onze belangrijkste exportmarkt. Vorig jaar hebben wij onze positie in dit land verder versterkt. De totale afzet steeg tien procent. De verkopen van Heineken en Amstel Light groeiden. Ook Buckler slaagde erin een hogere afzet te realiseren, ondanks een dalende markt voor alcoholvrij bier. Het volume van Murphy's verdubbelde, mede dankzij de introductie van Murphy's Irish Amber. Heineken USA lanceerde vorig jaar een nieuwe, spraakmakende reclamecampagne onder de titel 'It's all true'. Om naast de vanouds sterke positie in de horeca een vergelijkbare positie op te bouwen in het groeiende thuisverbruiksegment hebben wij de samenwerking met het levensmid delenkanaal verstevigd. Wij bieden detaillisten een systeem aan waarmee de presentatie van zowel de producten in het import/specialty seg ment in het algemeen, als van ons assortiment in het bijzonder in de winkel wordt geoptimaliseerd. Hiermee zijn goede ervaringen opgedaan en de uitstraling van onze merken naar de consument is er aanzienlijk door toegenomen. Verder slaagden wij erin door toepassing van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van informatie technologie via Internet de orderbehandeling sterk te verbeteren en de levertijden drastisch te bekorten. Caribisch gebied Evenals in 1995 bleven de economische omstan digheden in het Caribische gebied moeilijk, hetgeen effect had op de biermarkt. Ook in 1996 is veel aandacht besteed aan kostenbesparende maatregelen en verhoging van de marketing inspanningen om merkentrouw bij de consument te stimuleren. Commonwealth Brewery op de Bahama's realiseerde in 1996 een aanzienlijk beter resultaat dan in het voorgaande jaar. De resultaten van Windward Leeward Brewery op St. Lucia en Brasserie Lorraine op Martinique lagen beneden het niveau van 1995. Om de daling in verkopen en winst een halt toe te roepen, heeft Antilliaanse Brouwerij op Curagao voor 1997 een ingrijpend actieplan opgesteld; in het verslagjaar werd een afvullijn voor blikbier in gebruik genomen. Heineken slaagde erin de leidende positie als importmerk in het Caribisch gebied te behouden. Met name in Puerto Rico ontwikkelden de verkopen zich in 1996 wederom gunstig. De verkopen van de Surinaamse Brouwerij in Suriname namen sterk toe. Midden- en Zuid-Amerika Ondanks enige vertraging in het economische groeitempo vertoonde de biermarkt in Brazilië vorig jaar een voortgaande toename. Cervejarias Kaiser, waarin wij een minderheidsparticipatie hebben, wist de concurrentiepositie te ver beteren. Ten aanzien van de marketing en verkoop van Heineken bier werd een nieuw samenwerkingsverband met Kaiser aangegaan. De economische groei die voor Argentinië was voorspeld, bleef uit. Dit had een negatief effect op de groei van de biermarkt. Quilmes, waarin wij eveneens een minderheidsdeelneming hebben, had in Argentinië te kampen met toenemende concurrentie, evenals in Chili, Paraguay en Uruguay. kop et Westelijk Halfrond bedroeg in 1996 ft. 372 miljoen. Dit betekent een stijging van 9,0% ten opzichte van 1995. e hierdoor nam het resultaat verder toe. HEINEKEN N.V. 19 9 6 VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 32 33

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 36