dat als standaardbier is gepositioneerd, is meer in lijn gebracht met de Amstel uitstraling. Bovendien werd een nieuwe reclamecampagne ontwikkeld. In 1996 vond de introductie plaats van Murphy's Irish Stout in fles met tapbiereigenschappen. Murphy's Irish Red werd op vat geïntroduceerd. Als gevolg van de toegenomen concurrentie was het noodzakelijk de commerciële inspannin gen te vergroten. Daarnaast werd veel aandacht besteed aan de aanpassing van de commerciële organisatie. In de brouwerijen werden op verschillende gebieden besparingen gerealiseerd. Hoewel ook de productiviteit verbeterde, was het resultaat van El Aguila ongeveer gelijk aan dat van 1995. Het marktaandeel van Heineken op de Canarische eilanden bleef stabiel. Italië Als gevolg van de acquisities van Interbrew Italia in 1995 en Birra Moretti in 1996 is Heineken Italia thans marktleider, maar het integratie proces legt een zware druk op de bedrijfsvoering. Het verslagjaar stond sterk in het teken van de integratie van de overgenomen activiteiten. De biermarkt in Italië is in 1996 sterk gedaald, waardoor de afzet van Heineken Italia te lijden had. Verder werd de onderneming geconfron teerd met integratiekosten. Deze factoren hadden tot gevolg dat het resultaat aanzienlijk terugliep. Griekenland Athenian Breweries wist haar leidende markt positie te handhaven dankzij het feit dat de mer ken Heineken en Amstel hun marktaandeel kon den behouden. De verkopen van Ioli mineraal water stegen opnieuw. In onze brouwerijen in Athene, Thessaloniki en Patras werden moder niseringsprogramma's doorgevoerd. Als gevolg van de moderniseringen en dankzij kosten beheersing verbeterde het resultaat. Ierland De Ierse biermarkt steeg in 1996 licht, in tegen stelling tot de trend in Europa. Het aandeel van stout bleef dominant, maar pilsener bieren namen in belang toe. De verkopen van Murphy Brewery Ireland namen duidelijk toe en het marktaandeel steeg. Hierdoor en dankzij de effecten van kostenbesparende maatregelen werd een beter resultaat behaald. Voor Heineken werd een reclamecampagne ontwikkeld, die vooral gericht was op jonge vol wassenen. Sponsoractiviteiten op het gebied van muziek en rugby droegen sterk bij aan de positieve ontwikkeling van het merk. Voor Murphy's Irish Stout werd in 1996 een nieuwe commerciële strategie ontwikkeld. In oktober werd Amstel geïntroduceerd in de thuisverbruiksector. Hongarije De bierconsumptie in Hongarije vertoonde een flinke daling als gevolg van de economische omstandigheden. Bovendien kenmerkt de markt zich door hevige prijsconcurrentie. Amstel Hungary slaagde erin de verkopen, het markt aandeel en het resultaat te verbeteren. Halverwege het jaar werden twee nieuwe Amstel bieren op de markt gebracht. De verkopen hiervan ontwikkelden zich gunstig; mede daardoor kon Amstel zijn positie verbeteren en het afzetvolume vergroten. De afzet van laagge prijsde bieren bleef de Hongaarse markt domineren. Talléros, ons merk in dit segment, wist zijn bescheiden positie te handhaven zonder verlies van marge. Buckler liet een sterke groei zien, zij het dat de volumes nog bescheiden bleven. Zwitserland Calanda Haldengut wist haar marktaandeel in 1996 te vergroten. De afzet van Heineken bier steeg, waardoor onze positie in het licht dalende premiumsegment verder werd verbeterd. De stijging van het marktaandeel was verder te danken aan de introductie van Amstel, dat als standaardbier is gepositioneerd. De afzet van de regionale merken Calanda en Haldengut stelde teleur. ƒ8.512 miljoen. HEINEKEN N.V. 19 9 6 VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 30 31

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 34