Het alcoholvrije segment - waarin wij vertegen woordigd zijn met het merk Amstel Malt - nam verder af, zij het in een minder sterk tempo dan in de voorgaande jaren. Opnieuw werd veel aandacht geschonken aan de versterking van de merken- posities. Binnen Heineken Nederland heeft het Efficient Consumer Response concept veel aan dacht gekregen. De kern hiervan is het verbeteren van de samenwerking tussen fabrikant en detaillist zodat beter, sneller en tegen lagere kosten aan de wensen van de consument tegemoet kan worden gekomen. Er zijn grote inspanningen geleverd om het concept te implementeren. Eind 1996 werden de eerste twee van een geplande reeks landelijk gespreide horecadistri- butie- en verkoopcentra operationeel. Hierdoor wordt ons serviceniveau vergroot en kan beter worden ingespeeld op ontwikkelingen in de horecamarkt. In dit afzetkanaal werd een nieuwe, groene fles voor eenmalig gebruik voor het Heineken merk geïntroduceerd. Deze fles met een langere hals is speciaal gericht op jonge volwassenen. Voor de thuisconsument werd een geavanceerd thuistapsysteem ontwikkeld. In verband met de sterk groeiende vraag van uit de exportmarkt is in 1996 een begin gemaakt met de uitbreiding van de capaciteit van de brou werijen in Zoeterwoude en 's-Hertogenbosch. De brouwerij in Zoeterwoude kreeg een nieuwe afvullijn voor exportflessen en er werd gestart met de uitbreiding van de gist- en lagerkelders. In 's-Hertogenbosch werd een nieuwe afvullijn in gebruik genomen die geschikt is voor zowel retourflessen als voor eenmalige flessen. Verder werd een begin gemaakt met de installatie van een afvullijn voor blikbier. Bij de brouwerij van Brand in Wijlre werd een nieuwe bottelarij in gebruik genomen met een capaciteit van 80.000 flessen per uur. De vraag naar frisdranken nam licht af en de mineraalwatermarkt stond onder druk. Het marktaandeel van onze werkmaatschappij Vrumona daalde en het resultaat liep terug. De verhevigde concurrentie maakte prijsverhogingen niet mogelijk en noodzaakte tot intensivering van de marketing- en verkoopinspanningen. In de nog groeiende colamarkt verloor Pepsi Cola marktaandeel. Het lemon lime-segment daalde sterk, hetgeen de verkopen van 7UP beïnvloedde. De afzet van de nieuwe licentiemerken Schweppes en Dr. Pepper ontwikkelde zich succesvol. In het verslagjaar werden veel nieuwe producten geïntroduceerd, zoals ice tea, ice coffee en dranken gebaseerd op melk en vruchtensappen. Frankrijk Het marktaandeel van onze Franse werkmaat schappij bleef gelijk en het resultaat gaf, exclusief acquisities, een daling te zien. De merken Heineken, Amstel en Buckler ontwikkelden zich gunstig. In de horeca kon Heineken haar positie aanzienlijk versterken. Daarnaast werd in dit afzetkanaal Amstel in blik en fles geïntroduceerd. Met de acquisities van de Fischer Groep en Groupe Saint-Arnould is het assortiment sterk uitgebreid. Bovendien is het afgelopen jaar aandacht besteed aan de introductie van nieuwe producten. Naast de genoemde acquisities en commerciële investeringen werd ook geïnvesteerd in de brouwerijen in Schiltigheim, Mons-en-Baroeul en Marseille. Deze laatste brouwerij werd geschikt gemaakt voor het brouwen van Heineken bier. In het verslagjaar werd een begin gemaakt met de integratie van de nieuwe activiteiten en de bestaande organisatie. Spanje Op de Spaanse biermarkt gaven de verkopen van premium-bier en van internationale merken een voortgaande groei te zien, terwijl de afzet van laaggeprijsde bieren enigszins afvlakte. Naast de trendmatige verschuiving van horeca naar thuis- verbruik neemt in de horeca de vraag naar flessen- bier toe, wat tot een extra druk op de marges leidt. De verkopen van Heineken bier stegen. Buckler bleef de onbetwiste leider in het alcoholvrije seg ment, hoewel de verkopen enigszins onder druk stonden als gevolg van verscherpte concurrentie in thuisverbruik. Het uiterlijk van Aguila Amstel, De opbrengst verkopen in Europa steeg met 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 33