Alcohol en samenleving Als producent van alcoholhoudende dranken is Heineken zich bewust van zijn verantwoordelijkheid tegenover de samenleving. Wij spannen ons dan ook in om misbruik te voorkomen. Gerichte voorlichtings campagnes en projecten die tot doel hebben het misbruik te ontmoedigen, zijn daarvoor naar onze mening zeer geschikt en worden actief door Heineken ondersteund. Ook zelfregulering vinden wij een effectief middel. In dit kader is Heineken via The Amsterdam Group met een aantal Europese collega's in de gedistilleerd-, wijn- en biersector betrokken bij diverse projecten van de Europese Commissie. Het gaat hierbij om bewustwording en voorlichting rond onderwerpen zoals alcohol en werk, en alcohol en verkeer. Tevens stimuleert Heineken de ontwikkeling van codes voor verantwoord marktgedrag, zowel binnen als buiten Europa. Op mondiaal niveau participeert Heineken in het Internationaal Centre for Alcohol Policies in de Verenigde Staten. Deze organisatie moedigt de dialoog aan tussen de industrie en de wetenschap pelijke en publieke gezondheidsorganisaties op wereldwijd niveau. Personeel j_jet gemiddeld aantal personeelsleden is in 1996 gestegen van 27.379 naar 31682. Deze toename was voornamelijk het gevolg van de conso lidatie van de Fischer Groep, Groupe Saint-Arnould. Birra Moretti, Zlaty BazSnt en een aantal dranken groothandels in Europa. De toename overtrof de daling door herstructureringen. Het personeels beleid van Heineken wordt voor een belangrijk deel decentraal bepaald. Ieder land waarin Heineken opereert, heeft een eigen specifieke arbeidsmarkt en wetgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden. De werkmaatschappijen ontwikkelen daarom een personeelsbeleid dat is toegesneden op de lokale omstandigheden. Het personeelsbeleid dat vanuit Heineken N.V. wordt gevoerd, is aanvullend op het lokale beleid en richt zich met name op de internationale manage ment development- en trainingsaspecten. Op dit gebied hebben wij ook dit verslagjaar inspanningen verricht om het professionalisme in zowel vakgebieden als algemene managementvaardighe den verder te vergroten. In 1996 werd opnieuw een groot aantal algemene managementcursussen ver zorgd, waaraan managers uit 34 landen deelnamen Naast deze algemene trainingen werd veel aan dacht besteed aan de professionalisering en over dracht van kennis op het gebied van marketing en verkoop door middel van cursussen, workshops en seminars. Van oudsher is het op peil houden en vergroten van kennis en ervaring op technisch en technologisch gebied een speerpunt, met als doel om wereldwijd hoogwaardige producten van constante kwaliteit te kunnen leveren. Er werden verschillende programma's ontwikkeld en daarnaa-1 werden trainingen op maat verzorgd voor een groot aantal medewerkers. Deze programma's beslaan een periode van enkele dagen tot enkele maanden. In het verslagjaar werd voor de tweede maal de Heineken International Business Course georgani seerd voor pas afgestudeerden van universiteiten uit zes landen in Europa. Heineken wil zich door dit initiatief profileren als internationale werkgever die aan jonge talentvolle medewerkers een aantrekkelijke internationale carrière kan bieden. Met name buiten Nederland is een dergelijke profilering noodzakelijk om een verdere internationalisering van het Heineken management te bewerkstelligen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 28