Ilieu Heineken stelt zich ten doel de belasting van het milieu die kan voortvloeien uit de bedrijfsactiviteiten, zo veel mogelijk te beperken. In 1996 zijn verdere stappen ondernomen om te komen tot een milieubeleidsplan voor de gehele onderneming. Daartoe is een inventarisatie gemaakt bij de verschillende brouwerijen, zodat gezamenlijke uitgangspunten opgesteld kunnen worden. Het hieruit resulterende beleidsplan is in feite een formalisering van reeds bestaande lokale procedures. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de ontwikkeling van een milieuzorgsysteem, waarbij doelstellingen worden geformuleerd om milieuaspecten in het productieproces te inte greren. In het kader van verplichte publicatie van een milieuverslag verzamelen onze Europese brouwerijen relevante gegevens conform een door Heineken ontwikkeld rapportagesysteem. Vooruitlopend hierop publiceert Heineken Nederland reeds een milieuverslag. De Europese richtlijn met betrekking tot verpakkingen en verpakkingsafval die op 1 januari 1995 van kracht is geworden, wordt op dit moment in de diverse landen in nationale regelgeving omgezet. Heineken is onder meer via de branche organisaties betrokken bij het overleg over de implementatie. Wij voldoen in alle Europese landen aan de eisen van de richtlijn. Bij Heineken Nederland wordt eraan gewerkt om nog in 1997 te voldoen aan de milieu-eisen van ISO-norm 14001, zoals binnen afzienbare tijd zal worden vastgesteld. Verder voldoet Heineken aan de tussentijdse doelstellingen van het convenant dat de gezamenlijke Nederlandse brouwerijen enkele jaren geleden hebben afgesloten met het Ministerie van Economische Zaken inzake reductie van de gebruikte hoeveelheden brandstof en elektriciteit. Zowel de nieuwe als de niet voltooide brouwerijen in Azië zijn of worden allen uitgerust met anaërobe of aërobe afvalwaterzuiverings installaties. Een belangrijk aandachtspunt in het milieu beleid vormen de inspanningen om het water gebruik verder terug te dringen. Onderzoek en ontwikkeling Teneinde de consument een voortreffelijk glas bier te kunnen bieden, wordt ononderbroken aandacht geschonken aan onderzoek en ontwikkeling. Daarbij wordt intensief gebruik gemaakt van de resultaten van consumentenonderzoek. Bestaande producten worden waar mogelijk verbeterd, en aan de hand van veranderingen in de voorkeur van consumenten worden nieuwe producten ontwikkeld. Verder richt het onderzoek zich onder meer op verbeteringen in het productieproces, op de verpakkingen en op verbeterde selectiemethoden van grondstoffen. De inspanningen op dit gebied worden gecoördineerd door het Research Development centrum in Zoeterwoude en vinden plaats in samenwerking met de werkmaatschappijen. Verder worden vooraanstaande universiteiten en wetenschappelijke instituten bij het onderzoek ingeschakeld, waardoor de effectiviteit van het research- en ontwikkelingsbeleid wordt verhoogd. Om de uitwisseling van kennis en informatie binnen de onderneming te vergroten, wordt een interne databank opgezet. Daarmee komt alle technische en technologische knowhow direct beschikbaar voor de werkmaatschappijen. HEINEKEN N.V. 19 9 6 VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 22 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 27