Financiële gang van zaken Omzet en kosten De netto-omzet steeg met 20% van ƒ10.144 miljoen tot 12.189 miljoen. Daar een deel van de verkoopkosten in de loop van de tijd het karakter van kortingen heeft gekregen is ten behoeve van de inzichtelijkheid besloten de betrokken kosten in 1996 in mindering van de omzet te brengen in plaats van op te nemen onder marketing- en verkoopkosten. In verband met de vergelijkbaarheid werden de netto-omzet en de marketing- en verkoop kosten over 1995 met ƒ299 miljoen verlaagd. Van de omzetstijging van 20% was 15% het gevolg van nieuwe consolidaties en 2% van hogere wisselkoersen. De resterende stijging was de resultante van enerzijds lagere autonome verkopen in hectoliters en anderzijds hogere gemiddelde verkoopprijzen en een gunstige verschuiving in de afzet naar premiumbieren met een betere prijs en marge. Per 1 januari werden Groupe Saint-Arnould en Zlaty BazSnt geconsolideerd. De Fischer Groep werd per 1 februari in de consolidatie opgenomen en Birra Moretti per 1 juli. Interbrew Italia was voor het eerst gedurende een geheel jaar in de cijfers opgenomen. Tevens werd in 1996 een naar verhouding groot aantal drankengroothandels geconsolideerd. De hogere wisselkoersen betroffen vooral de Franse franc, Italiaanse lire, Ierse pond, Indonesische rupiah, Singapore dollar en Griekse drachme. Voor de Amerikaanse dollar werd een licht lagere koers gerealiseerd. De geconsolideerde afzet in hectoliters lag exclusief nieuwe consolidaties 1% onder 1995 door matig zomerweer en zwakke economieën in een aantal landen in Europa. Hierdoor daalde de afzet in dit werelddeel met 0,9 miljoen hectoliter hetgeen grotendeels gecompenseerd werd door de stijging van de afzet in Amerika en Azië. Mede door de toename van de export met 10% steeg het aandeel in de afzet van bieren met hogere marge. De bedrijfslasten stegen met 22% tot ƒ11.177 miljoen. Naast de nieuw geconsolideerde deel nemingen en de hogere wisselkoersen droegen de gestegen kosten van grondstoffen en in mindere mate van verpakkingsmaterialen hieraan bij. Opnieuw werd flink geïnvesteerd in merkkracht en marktposities waardoor de marketing- en verkoopkosten een stijging lieten zien. Deze werd echter, als percentage van de omzet, beperkt door het lage niveau van verkoopondersteunende activiteiten bij enkele nieuwe acquisities. Uitgedrukt in een percentage van de netto-omzet, exclusief nieuwe consolidaties, stegen deze kosten van 12,6% tot 12,7%. De kosten van herstructureringen ter verbetering van de kostenstructuur, met name voor de Europese ondernemingen, lagen aanzienlijk boven het Omzet en kosten 1996 '995 in miljoenen guldens Netto-omzet 12.189 10.144 20,2% Grondstoffen, materialen en diensten 6.756 5.461 23,7% Accijnzen 1.621 1.387 16,9% Personeelskosten 2.174 1,734 25,4% Afschrijvingen en waardeveranderingen 626 556 12,5% Som der bedrijfslasten 11.177 9.138 22,3% Bedrijfsresultaat 1.012 1.006 0,6% Cijfers zijn aangepast voor vergelijkingsdoeleinden HEINEKEN N. V. 19 9 6 VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 1 6 1 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 22