I Heineken Amstel Murphy's Concernmerken De verkoop van Heineken bier steeg van 17,1 miljoen hectoliter tot 17,9 miljoen hectoliter. De afzet steeg vooral in de Verenigde Staten en in Azië. Heineken wordt in ruim 170 landen verkocht en is daarmee qua verkrijgbaarheid uniek in de wereld. Er werd opnieuw veel geïnvesteerd in ver sterking van de merkkracht. In diverse landen werden nieuwe reclamecampagnes ontwikkeld en daarnaast werden de sponsoractiviteiten geïntensiveerd. Hierbij lag het accent op de tennissport. In 1996 werden voor de eerste maal het grastoernooi in Rosmalen om de Heineken Trophy gesponsord, alsmede het Heineken Open in Singapore. Heineken was al enkele jaren sponsor van het landentoernooi om de Davis Cup en is vanaf 1997 één van de hoofdsponsors. Het contract voor de sponsoring van de US Open werd verlengd tot het jaar 2001. Ook op het gebied van rugby werden enkele evenementen gesponsord, zoals de strijd om de Heineken Cup tijdens de European rugby club kampioenschappen. Daarnaast is Heineken zeer actief op het gebied van muziek, onder meer als sponsor van de succesvolle Heineken Night of the Proms in Nederland, Zwitserland en Spanje. In Hong Kong werd voor de eerste maal het evene ment Heineken Music Horizons georganiseerd. De verkopen van Amstel hebben zich in 1996, ondanks de daling van het standaardsegment in een aantal Europese landen op hetzelfde niveau gehandhaafd. Wereldwijd werd een afzet van 6,9 miljoen hectoliter gerealiseerd. Amstel is thans het vijfde biermerk van Europa en is in ruim 90 landen verkrijgbaar. In Europa daalde de verkoop van Amstel in de belangrijkste afzetmarkten Griekenland en Nederland. In Griekenland was dit een gevolg van een daling van de bierconsumptie, in Nederland mede als gevolg van verdere vermindering van het gebruik van alcoholvrij bier. Dit had een negatief effect op de verkopen van Amstel Malt. Vooral in Frankrijk en Hongarije steeg de verkoop van Amstel, terwijl ook in Afrika sprake was van groei. Verkopen Heineken, Amstel en Murphy's wereldwijd in miljoenen hectoliters 19.5 T T T 1 I 16,5 13.5 10,5 9.0 3.0 1.5 .6,9 0,6 1996 1995 1994 11993 1992 Verkopen van bier in 1996 onder toezicht van Heineken gebrouwen in miljoenen hectoliters 33- 18 Nederland 6,7 Overig Europa 28,8 Westelijk Halfrond 18,6 Afrika 8,0 Azië Pacific 8,6 HEINEKEN N.V. 19 9 6 VERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUUR 1 2 1 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 19