de informatie-technologie biedt. De uitwisseling van technologische kennis heeft de afgelopen jaren ondermeer tot een aanzienlijke vermin dering van het water- en energieverbruik geleid. Evenals bij de kwaliteitszorg zijn de inspan ningen op het gebied van kostenefficiency zowel gericht op het feitelijke brouwproces, als op andere aspecten, zoals inkoop, logistiek en distributie. Mede tegen deze achtergrond werd het aantal verschillende verpakkingen gereduceerd. Samen met de vooraanstaande Duitse fabrikant Heye Glas werd besloten tot de bouw van een flessenfabriek in Moerdijk, waarin Heineken een belang van 33,5% heeft. De biermarkt bevindt zich in de diverse regio's van de wereld in verschillende stadia van ont wikkeling. Onze aanpak wordt dan ook in belangrijke mate bepaald door de lokale situatie. Veelal beginnen wij met de export van bier naar voor ons nieuwe landen. Wanneer deze zich gunstig ontwikkelt, worden in het betreffende land lokale activiteiten overwogen. Dit kan gebeuren door de opbouw van een organisatie - al dan niet in samenwerking met partners die goed bekend zijn met de plaatselijke omstandig heden - of door acquisitie van of participatie in bestaande brouwerijen. In Europa - onze thuismarkt - is het beleid erop gericht onze leidende positie in de min of meer stabiele markt te versterken. In Oost-Europa zijn er - ondanks tegenvallende economische ontwikkelingen in een aantal landen - groeimogelijkheden. Daar bouwen wij via export en deelnemingen in lokale ondernemingen een Geografische verdeling van de verkopen van onder toezicht van Heineken gebrouwen bier luizenden hectoliters 1996 1995 Europa 35.497 31.716 11,9% Westelijk Halfrond 18.568 16.462 12,8% Afrika 8.007 8.135 - 1,6% Azië Pacific 8.598 7.984 7,7% 70.670 64.297 9,9% sterke positie op. In de Noord-Amerikaanse markt zijn wij actief door middel van export. Hier liggen goede kansen gezien de structurele groei van dat deel van de markt waarin wij actief zijn. De markten met substantiële groei liggen in Azië en Zuid-Amerika. Door het realiseren van sterke posities zullen wij in de toekomst volop kunnen profiteren van de marktgroei. Acquisities Dankzij een gericht acquisitiebeleid slaagden wij erin onze positie aanzienlijk te versterken, vooral in Europa. In Frankrijk verwierven wij de Fischer Groep en haar dochteronderneming Société Adelshoffen, alsmede een belang van 66% in de Groupe Saint-Arnould. Fischer en Adelshoffen hebben gezamenlijk een jaarproductie van 2,0 miljoen hectoliter bier en zijn gevestigd in de Elzas. Saint-Arnould produceert jaarlijks 1,5 miljoen hectoliter bier en is gevestigd in Noord- Frankrijk. De onderneming ontplooit tevens wijnactiviteiten. Verder werd in Frankrijk een aantal dranken groothandels overgenomen. Door de acquisities in zowel de brouwerij- als de distributiesector heeft Heineken de tweede positie op de belang rijke Franse markt versterkt. De ondernemingen zijn begin 1996 in de consolidatie opgenomen. In Italië is Heineken Italia door de verwerving van Birra Moretti marktleider geworden. Birra Moretti beschikt over drie brouwerijen met een totale productiecapaciteit van 1,5 miljoen hectoliter. Naast de brouwactiviteiten exploiteert de onderneming een kleine groothandels organisatie. Birra Moretti is per 1 juli 1996 geconsolideerd. De voor deze acquisities vereiste goedkeurin gen van de lokale autoriteiten zijn inmiddels ver kregen. De integratie van de nieuwe activiteiten is in volle gang en zal enkele jaren in beslag nemen. Naast deze grotere acquisities hebben wij in het verslagjaar onze belangen in een aantal Afrikaanse brouwerijen vergroot, onder meer in Zaïre, Nigeria, Tsjaad, Sierra Leone, Ghana en op lie de la Réunion.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 18