waardoor in een aantal landen de verkoop van standaardbier, ook wel aangeduid als 'mainstream', onder druk staat. In Europa was in 1996 sprake van een lagere bierconsumptie in vergelijking met het voorgaande jaar. In Azië en Zuid-Amerika vertoonden de markten opnieuw een krachtige toename, zij het dat het groeitempo lijkt af te nemen. Het voor ons zo belangrijke premiumsegment is in de zich ontwikkelende markten nog gering, terwijl alle internationaal opererende brouwerijgroepen zich ook op deze groeimarkten richten. De omzet steeg met 20,2% tot ƒ12.189 miljoen, waarbij het bedrijfsresultaat met 0,6% toenam tot f 1.012 miljoen. De nettowinst kwam uit op ƒ655 miljoen tegen ƒ664 miljoen in 1995. De stijging van de omzet hing voor driekwart samen met nieuwe consolidaties en was voor het overige het gevolg van per saldo positieve effecten van veranderingen in de wisselkoersen, hogere verkoopprijzen en een gunstige verschuiving in de samenstelling van de omzet. In Europa daalde - exclusief acquisities - het afzetvolume, welke daling niet volledig kon worden gecompenseerd door de stijging van onze export en de activiteiten buiten Europa. De daling van de nettowinst was het gevolg van positieve en negatieve factoren. Positief was voor al de gunstige ontwikkeling van het verkoopvolume van het merk Heineken. Daar stond tegenover dat de totale kosten van grondstoffen en verpakkings materialen stegen en de concurrentie toenam, vooral in Europa; hierdoor konden de gestegen kosten slechts in beperkte mate in de verkoop prijzen worden doorberekend. De druk op de marges bleef overigens beperkt dankzij onze sterke positie bij de verkoop van premiumbier. Andere factoren waren de kosten van integratie en hogere financieringslasten als gevolg van de acquisities en hoge investeringen. De ontwik keling van het resultaat moet voorts beoordeeld worden tegen de achtergrond van de overwegend ongunstige weersomstandigheden en de tegen vallende conjunctuur in veel van onze werk gebieden, vooral in Europa. Strategie De strategie van Heineken is erop gericht de vooraanstaande positie als meest internationaal opererende onderneming op de mondiale biermarkt te versterken en verder uit te bouwen. Een belangrijke pijler is het merkenbeleid, waarin het merk Heineken centraal staat. Daarnaast zijn van belang onze andere concernmerken Amstel en Murphy's. Het assortiment wordt gecomple teerd door een scala van nationale en regionale merken. Door het aanbieden van een breed pakket kwalitatief hoogwaardige bieren kunnen wij inspelen op de wensen van de consumenten. Bij de marktbewerking richten wij ons primair op versterking van onze positie in het premium segment, waarin de onderneming vanouds goed is gepositioneerd. Dit beleid biedt goede mogelijkheden, omdat de belangstelling voor premiumbier wereldwijd toeneemt - ook in de meer verzadigde markten - en er bovendien betere marges kunnen worden gerealiseerd. Kwaliteit is een integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering. Heineken wil op alle onderdelen daarvan excelleren. Om deze reden besteden wij niet alleen tijdens het eigenlijke brouwproces alle zorg aan de bereiding van een voortreffelijk product, maar ook in de fasen daarvoor en daarna: 'van graan tot kraan'. Zo wordt bij de inkoop het accent gelegd op verkrijging van de beste grondstoffen, maar ook verpakkingen, distributie en logistiek krijgen veel aandacht. De toenemende internationale concurrentie en een zekere verzadiging in sommige regio's maken het van het grootste belang dat de kosten optimaal worden beheerst - dat wil zeggen zonder concessies te doen aan de kwaliteit van het product. Kostenbeheersing is essentieel om de marges intact te kunnen houden. Dit gebeurt onder meer door de prestaties van de verschillen de brouwerijen wereldwijd op systematische wijze met elkaar te vergelijken. De daaruit resulterende 'best practices' worden voor de verschillende onderdelen van het productieproces toegepast. Daarbij wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van de vele mogelijkheden die ƒ12.189 miljoen. o p 655 miljoen tegen 664 miljoen in 1995. H E I N E K 19 9 6 VERSLA VAN DE VAN BE I 0 II EN N. V. C RAAD STUUR

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 17