Verslag Inleiding van Voor Heineken was 1996 een jaar met twee gezichten. Enerzijds was het een jaar waarin de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening voor de eerste maal na een lange periode van groei een fractionele daling liet zien. Anderzijds was het een de Raad jaar waarin goede voortgang werd gemaakt met de realisering van de strategische doelstellingen. Wij laten de langetermijn investeringen zwaarder wegen dan de winstontwikkeling op korte termijn, in de overtuiging dat het van winstpotentieel en de perspectieven van de onderneming hiermee het best zijn gediend. Heineken gaat daardoor vanuit een zeer sterke positie de 21e eeuw in. De verkopen van onder toezicht van Heineken Bestuur gebrouwen bier stegen van 64,3 miljoen hecto liter tot 70,7. Hiermee versterkte de onderneming haar positie als tweede brouwerijgroep ter wereld. De wereldbiermarkt is in het verslagjaar slechts beperkt gegroeid. Het aandeel van de onder neming daarin is derhalve duidelijk gestegen. Van groot belang was de versterking van de wereldwijde positie van de concernmerken Heineken, Amstel en Murphy's. Daarnaast werden belangrijke acquisities gerealiseerd in Frankrijk en Italië. Daarmee hebben wij onze positie in deze strategisch belangrijke landen aanzienlijk versterkt. De nieuw verworven bedrijven hebben reeds een bijdrage geleverd aan de nettowinst. De wereldbiermarkt gaf in totaliteit een groei van naar schatting 1,4% te zien. Hierbij deden zich echter substantiële verschillen voor per regio en per deelmarkt. In Europa, Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland is al langere tijd sprake van een min of meer stabiele markt situatie, zij het dat het premiumsegment - waarin wij wereldwijd een zeer sterke positie hebben - in omvang toeneemt. Ook de afzet van laaggeprijsde bieren vertoont mondiaal groei, De omzet van Heineken N.V. is in 1996 met 20,2% gestegen De nettowinst kwam

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 16