Azië/Australië Dit jaar (1995) vindt in Zuid-Afrika het wereld kampioenschap rugby plaats. Heineken is als een van de hoofdsponsors nauw bij dit evenement betrokken. Niet alleen op mondiaal niveau wordt rugby ondersteund, in Frankrijk is er een associatie met de Rugby Federatie en in Wales sponsort Fleineken de Welsh League. In 1994 steeg de opbrengst verkopen met 51% tot 1.085 miljoen. Hierdoor steeg het resultaat. 1000 700 De voortdurend sterke groei van de economie in deze regio had een positieve invloed op de ontwikkeling van de biermarkt. Vooral in China, na de Verenigde Staten thans de tweede biermarkt ter wereld, steeg de bierconsumptie. De samenwerking met onze partner Fraser Neave in Asia Pacific Breweries (APB) verliep ook dit jaar voorspoedig met als gevolg een uitbreiding van volume en marktaandeel in diverse landen. In totaal lag het resultaat van APB aanzienlijk boven het niveau van 1993. Met de overheid in Hainan werd een overeenkomst gesloten voor de bouw van een brouwerij op het gelijknamige Chinese eiland. De brouwerij, Hainan Brewery, die in de loop van 1996 operationeel wordt, zal van start gaan met een capaciteit van 650.000 hectoliter. APB heeft 80% van de aandelen in handen. In Phnom Penh, Cambodja is gestart met de bouw van een brouwerij door de daartoe opgerichte onderneming Cambodia Brewery, waarin APB 80% van het kapitaal bezit. De eerste fase zal medio 1996 worden voltooid. Daarmee wordt een brouwerij met een capaciteit van 170.000 hectoliter gerealiseerd, die te zijner tijd kan worden uitgebreid tot 500.000 hectoliter. De nog in aanbouw zijnde brouwerij in Thailand zal naar verwachting medio 1995 in gebruik worden genomen. SP Holdings op Papoea-Nieuw-Guinea ontwikkelde zich opnieuw goed, wat vooral te danken was aan een stringente kostenbeheersing en hogere verkopen. Ook de DB Group in Nieuw-Zeeland kende een voorspoedige ontwikkeling, mede dankzij een succesvol doorgevoerde reorganisatie. In Nieuw-Zeeland werd gestart met de lokale produktie van Heineken bier. Vietnam Brewery in Ho Chi Minh Stad ontwikkelde zich voorspoedig. Ook in Vietnam werd aangevangen met de lokale produktie van Heineken bier. In China steeg de afzet van de brouwerij in Shanghai sterk, terwijl de brouwerij in Fuzhou nog te kampen had met aanloopproblemen. De brouwerij in Maleisië wist zich te herstellen van de terugval van de afzet als gevolg van de accijnsverhogingen in voorgaande jaren. 400 De biermarkt in Indonesië maakte een sterke groei door. Onze werkmaatschappij Multi Bintang Indonesia handhaafde haar marktaandeel en behaalde hierdoor alsmede door strikte kostenbeheersing een aanzienlijk beter resultaat. 100 De verkopen van Heineken bier in Japan lagen aanzienlijk hoger dan vorig jaar. De deregulering van het handelssysteem zal de komende jaren de nodige aanpassingen in werkwijze en distributiestructuur van handel en industrie vergen. Gezien het grote belang dat wij aan deze strategische markt hechten, werden de reclame-inspanningen sterk uitgebreid. O M -t C Ci Os Os Os c c c c c Opbrengst verkopen Azië/Australië in miljoenen guldens 35

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 36