Afrika Round the worta itace voor de Heineken Trophy is een van de meest vooraanstaande zeilevenementen ter wereld. Na 9 maanden zeilen keerden de schepen half 1994 terug in Southampton. Naast de Whitbread Round the World Race for the Heineken Trophy worden op lokaal niveau tal van zeil evenementen ondersteund, zoals de Heineken Regatta op St. Maarten en de Heineken Catamaran op Aruba. De opbrengst van de verkopen bedroeg 463 miljoen. Het resultaat daalde als gevolg van de verslechterende situatie. Het jaar 1994 werd getekend door de rampzalige gebeurtenissen in Rwanda, die ook aan onze medewerkers aldaar niet voorbij zijn gegaan. Ons medeleven gaat uit naar allen die door het oorlogsgeweld zijn getroffen. De economische situatie in Afrika gaf ook in het afgelopen jaar geen verbetering te zien. Naast de politieke onrust bepaalden de hoge inflatie en rente, de devaluatie van de lokale valuta's en een voortdurend dalende koopkracht het beeld. De export van onze produkten bleef daardoor achter bij die van 1993. De biermarkten in Nigeria, Sierra Leone, Tsjaad, Kongo, Rwanda, Marokko en Kameroen liepen terug. In Zaïre vertoonde de biermarkt na een jarenlange daling tekenen van stabilisatie. Het marktaandeel van onze werkmaatschappij Bralima in deze markt steeg substantieel. Als gevolg van de burgeroorlog is de produktie in Rwanda gedurende enige maanden gestaakt. In het laatste kwartaal van 1994 kon het werk in zowel de brouwerij als het frisdrankenbedrijf op beperkte schaal worden hervat. In Kongo ging onze dochteronderneming Brasserie de Brazzaville een fusie aan met de lokale brouwerij- en frisdrankenonderneming SCBK. De nieuwe onderneming met de naam Brasseries du Congo, waarin Heineken een belang heeft van 50%, heeft brouwerijen in Brazzaville en Pointe Noire. 700 600 O CN CD Tf Opbrengst verkopen Afrika in miljoenen guldens 33

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 35