Westelijk Halfrond In de overvolle basketball- kalender heeft de Buckler Challenge zich inmiddels een vaste plaats verworven. De komst van top college spelers uit de FS die veelal direct daarna de overstap maken naar de NBA maakt het voor de Europese topploegen uit Frankrijk, Spanje en Portugal zeer aantrekkelijk om deel te -, nemen. Basketball op f topniveau, waarvan niet** alleen de bezoekers, maar zeker ook de vele televisie- kijkers thuis genieten De opbrengst van de verkopen steeg met 13% tot 1.343 miljoen. Het resultaat nam hierdoor toe. Noord-Amerika In de Verenigde Staten vertoonde de vraag naar bier in 1994 een stabiel beeld. De markt was sterk in beweging, wat vooral lag aan de grote populariteit van 'ice beer' en bierspecialiteiten. Het importsegment, waarin Heineken vanouds een leidende positie inneemt, gaf in vergelijking tot het voorafgaande jaar een sterke stijging te zien. De uitstekende reputatie van Heineken bier leidde ook in het verslagjaar tot een stijgende vraag. Amstel Light, Murphy's Irish Stout en Buckler ontwikkelden zich voorspoedig en Heineken Tarwebok werd met succes geïntroduceerd. In totaal steeg onze export naar de Verenigde Staten met 10%. De naam van onze importorganisatie, Van Munching Co., werd per 1 januari 1995 gewijzigd in Heineken USA. In Canada komt de liberalisatie van de biermarkt langzaam op gang. Het geïmporteerde Heineken bier profiteerde hiervan met een stijging van het verkoopvolume. 1300 1100 1000 800 - 500 400 200 100 O C4 CD Os Os Os Os Os Os Os Os Os Os Opbrengst verkopen Westelijk Halfrond in miljoenen guldens Caraïbisch gebied Ondanks de redelijk stabiele politieke situatie in het overgrote deel van het Caraïbisch gebied zagen de economische omstandigheden er minder gunstig uit. Dat was vooral het gevolg van het sterk teruggelopen toerisme, waardoor de biermarkt stagneerde. Niettemin lagen de exporten naar dit gebied en de resultaten van de werkmaatschappijen op een bevredigend niveau. Op de Bahama's werd onze positie verstevigd door een efficiëntere distributie. Bij de Antilliaanse Brouwerij op Curasao werd een nieuwe bottellijn geïnstalleerd. In Jamaica stonden de verkopen van onder licentie gebrouwen Heineken bier onder druk. De introductie in Puerto Rico van geïmporteerd Heineken bier in 7 oz (20,8 cl) flesjes had een spectaculaire stijging van de verkopen tot gevolg. Midden- en Zuid-Amerika De biermarkten in de meeste Zuidamerikaanse landen profiteerden van de oplevende economie. Onze minderheidsdeelneming Kaiser in Brazilië handhaafde de positie van het Kaiser merk, ondanks de hevige concurrentie. De vraag naar lokaal gebrouwen Heineken bier steeg. In Argentinië ontwikkelde onze minderheidsdeelneming Quilmes zich zeer voorspoedig, terwijl ook de positie in Chili, Paraguay en Uruguay werd versterkt. Om aan de groeiende vraag te voldoen, werd de produktiecapaciteit verder uitgebreid. De verslechterde economische omstandigheden in Suriname hadden een sterk nadelige invloed op de afzet en de resultaten van de Surinaamse Brouwerij. De afzet van geïmporteerd Heineken bier steeg in de meeste landen van Zuid- en Midden-Amerika, met uitzondering van Mexico en Venezuela. 31

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 34