r Hongarije De Hongaarse biermarkt vertoonde na de daling in 1993 een stijging bij een beperkte economische groei en een hoge inflatie. De koopkracht bleef onder druk staan, waardoor er meer belangstelling was voor goedkoop bier. De naam van Komaromi Sörgyar is per 1 januari 1995 gewijzigd in Amstel Sörgyar en ons belang werd verhoogd van 55,3% tot 100%. Er werd een hoger marktaandeel behaald. De afzet van het lokaal gebrouwen Amstel en Talléros steeg, evenals die van geïmporteerd Heineken. In het verslagjaar werd Amstel Bock op de Hongaarse markt geïntroduceerd. 150 ird Dez T40 °ve, H 130 60 138,0 123,0 Ierland 30 Verenigd Koninkrijk Nederland Hongarije Spanje Zwitserland 42,0 Griekenland Frankrijk 35,9 Polen 25,1 Italië Doordat de verkoopprijzen in tegenstelling tot de kosten achterbleven bij de inflatie waren de marges lager. Het resultaat stond dan ook onder druk, ondanks een flinke stijging van het volume. De markt werd intensief bewerkt en de distributie uitgebreid, vooral in het levensmiddelenkanaal. Zwitserland In 1994 werd ons belang in Calanda Haldengut vergroot tot ongeveer 90%. Calanda Haldengut is met een marktaandeel van circa 12% de op één na grootste Zwitserse brouwerij groep. Er werd begonnen met een omvangrijke reorganisatie met als doel terug te keren naar de kernactiviteiten. Tevens werd gestart met een intensieve ondersteuning van de merken. In een stabiele biermarkt stond de vraag naar de merken Calanda en Haldengut nog onder druk. De verkopen van geïmporteerd Heineken waren echter aanzienlijk hoger. Geïmporteerd Amstel bier werd in 1995 geïntroduceerd. Overige landen De biermarkt in het Verenigd Koninkrijk liet een verdere daling zien. Daardoor was de concurrentie hevig en de druk op de prijzen groot. Door de samenwerking van Whitbread, onze licentiepartner, met de Vaux brouwerijen, werd de distributie van het Heineken merk versterkt. Heineken Lager kon zijn tweede positie in het teruglopende lagersegment handhaven door hogere verkopen. Het premiumsegment toonde echter een stijgende lijn, waarvan het merk Heineken 'Export' profiteerde. Murphy's Irish Stout maakte een sterke groei door, na een daling in 1993. De introductie van geïmporteerd Amstel bier verliep succesvol. De activiteiten van Heineken in Duitsland zijn gericht op de verdere opbouw van ons imago en op een geleidelijke uitbreiding van het distributienetwerk. De afzet steeg, maar het volume bleef nog bescheiden. Bierconsumptie 1993 per hoofd in Europa in liters 27

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 32