600 550 500 450 400 Netto investeringen in materiële vaste activa in Europa, per land in miljoenen guldens I j 26 Als gevolg van stijgende verkoop- en marketingkosten hield de druk op de marges aan. Het resultaat werd gunstig beïnvloed door betere verkopen, lagere reorganisatiekosten en kostenbeheersing. De verkoop van de brouwerij in Zaragoza, waarover in 1993 al een principe-overeenkomst was bereikt, werd afgerond. Italië De Italiaanse biermarkt vertoonde een stabiel beeld. Het marktaandeel van Heineken Italia -de nieuwe naam voor het vroegere Birra Dreher- steeg licht, ondanks de grote concurrentie van goedkope merken. De vraag naar de merken Dreher en Heineken steeg enigszins. Buckler vertoonde een voorspoedige ontwikkeling. Amstel bier werd met succes in de horeca geïntroduceerd. Het resultaat verbeterde, dankzij een betere verkoopmix en hogere marges. Heineken Italia bereikte begin 1995 overeenstemming over d verwerving van alle aandelen van Interbrew Italia S.p.A. Dez onderneming beschikt over een brouwerij in Bergamo en ove, een distributie-organisatie. Het is de bedoeling Interbrew Italia, die de merken Classica von Wunster en Stella Artois produceert, geheel te integreren in Heineken Italia. Door de overname wordt de positie van Heineken Italia versterkt en zal het marktaandeel toenemen van circa 25% tot 30%. Griekenland De biermarkt in Griekenland kende evenals vorig jaar een lichte stijging. Athenian Brewery handhaafde haar leidende positie. Door toegenomen markering-activiteiten en de dalin van de koers van de drachme lag het resultaat, omgerekend ii i guldens, enigszins onder het voorgaande jaar. Er was meer vraag naar Heineken en Amstel, maar de afzet van de importmerken Brand, Dreher en Coors daalde. In Thessaloniki werden een nieuw brouwhuis en een nieuwe bottellijn in gebruik genomen. Aan verdere moderniseringen van de brouwerijen wordt gewerkt. De vraag naar het in 1993 geïntroduceerde mineraalwater Io steeg boven verwachting. Ierland De licht stijgende Ierse biermarkt werd in 1994 gekenmerkt door een scherpe concurrentie. Het marktaandeel van Murphy's Irish Stout nam toe, een succes dat onder meer te danken was aan hogere marketing-activiteiten waaronder de sponsoring van het Murphy's Irish Open Golf kampioenschap. Ook de export van het merk steeg. De leidende positie van het Heineken merk werd verder versterkt door een stijging van het marktaandeel in het pilsener-segment. Het resultaat van Murphy Brewery Ireland steeg, dankzij de grotere vraag naar de produkten.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 31