Frankrijk De structurele daling van de Franse biermarkt hield ook in 1994 aan. De nadelige invloed van de overvloedige regenval gedurende grote delen van het jaar werd gecompenseerd door de mooie zomer. Teneinde de concurrentiepositie in de thuisverbruikmarkt te verbeteren, werd het prijsverschil ten opzichte van de goedkopere merken verkleind, waardoor de marges onder druk stonden. Door krachtige marketing inspanningen kon het marktaandeel van Brasseries Heineken licht stijgen. Het Heineken merk deed het goed; de afzet en het markt aandeel namen toe, zowel in de horeca als in thuisverbruik. Ook Amstel, dat in 1993 in de horeca werd geïntroduceerd, maakte in het verslagjaar een goede ontwikkeling door. Ons merk '33 Export' wist een hoger marktaandeel te bereiken in thuisverbruik. Buckler kon zijn aandeel in de dalende markt voor alcoholvrij bier verbeteren, mede dankzij de sponsoring van grote sportevenementen. 25 Onze groothandelsorganisatie France Boissons wist haar positie opnieuw te versterken door de overname van enkele bedrijven. Het resultaat in Frankrijk liet een stijging zien, maar deze werd teniet gedaan door kosten van reorganisaties. In het beleid van Brasseries Heineken wordt hoge prioriteit gegeven aan verdere positieverbetering van Heineken en Amstel in de horeca. Er wordt vooral gewerkt aan vergroting van de naamsbekendheid en versterking van de distributie. Daarnaast richten de marketing-inspanningen zich op een verhoging van afzet en marktaandeel van '33 Export' in thuisverbruik. In het verslagjaar ging het project CAP'96 van start, een meerjarenprogramma gericht op de verdere verbetering van de produktiviteit en doelmatigheid van de onderneming. Verkopen bier in Europa onder toezicht van Heineken gebrouwen in miljoenen hectoliters Spanje Ons belang in El Aguila werd verhoogd van 51,2% tot 64,8%. Deze uitbreiding kwam tot stand doordat Heineken een aandelenemissie van El Aguila in het kader van een financiële herstructurering vrijwel geheel opnam. De Spaanse biermarkt toonde na een jarenlange daling in 1994 een kleine opleving. Als gevolg van de complete vernieuwing van het merk Aguila steeg de afzet. De verkopen van Heineken gingen verder omhoog, terwijl Buckler zijn leidende positie in het alcoholvrije segment verder kon verstevigen. In Spanje vinden bierverkopen steeds meer plaats via het supermarktkanaal en minder via de horeca. Na de afronding van de reorganisatie van de produktie werd in het verslagjaar een begin gemaakt met de versterking van de verkoop- en distributie-organisatie 25

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 30