Heineken slaagde erin haar aandeel in de Nederlandse biermarkt te vergroten, met name als gevolg van de inspanningen op verkoop- en reclamegebied. Dankzij kostenbeheersing en een toename van het verkoopvolume steeg het resultaat van onze Nederlandse bieractiviteiten enigszins. Heineken, Amstel Malt en Brand bier wisten hun respectieve marktaandelen te versterken. Dit was in hun specifieke segment ook het geval voor de succesvol geïntroduceerde merken Lingen's Blond, Vos (Brouwerij De Ridder) en Brand Meibock. Amstel zag de vraag toenemen bij een gelijkblijvend marktaandeel. Daarnaast was er veel vraag naar het merk Kylian, dat eind 1993 op de markt kwam. Wieckse Witte, het witbier van De Ridder, kon de afzet en het marktaandeel verder vergroten. De verkopen van onze geïmporteerde bierspecialiteiten, waarmee een leidende positie wordt ingenomen, ontwikkelden zich voorspoedig. Tijdens het CAO-overleg in het voorjaar van 1994 is door een deel van het georganiseerde personeel in de brouwerijen gedurende een aantal dagen gestaakt. De consequenties voor de afzet konden grotendeels worden opgevangen door logistieke aanpassingen. In het kader van het programma Mensen Maken Heineken is veel aandacht besteed aan de verdere delegatie van bevoegdheden en aan het verminderen van bestuurslagen. De toekomstige organisatie moet in staat zijn efficiënter, slagvaardiger en flexibeler te opereren, waardoor beter ingespeeld kan worden op de steeds hogere eisen die de markt stelt. Ook in 1994 werd veel geïnvesteerd in de verschillende brouwerijen. Zo werden onder meer nieuwe fustenafvulinstallaties in de brouwerijen in Zoeterwoude en 's-Hertogenbosch geïnstalleerd. Daarnaast werd in Zoeterwoude gestart met de herinrichting van de lagerkelders en werd in 's-Hertogenbosch de automatisering van het brouwhuis voltooid. De Brand brouwerij startte met de uitbreiding van de bottelcapaciteit in Wijlre. In de horeca-markt nemen onze groothandels een belangrijke positie in, die in 1994 verder werd versterkt door een aantal acquisities. In de stijgende markt van frisdranken stond het marktaandee van Vrumona in de horeca enigszins onder druk. De marktpositie van het mineraalwater Sourcy verbeterde. Veel vraag was er naar Pepsi MAX, de in 1993 geïntroduceerde nieuwe variant suikervrije cola. Er werd een licentie overeenkomst gesloten voor het sportdrankenmerk Gatorade dat sinds 1 januari 1995 door Vrumona wordt geproduceerd en verkocht. Daarnaast werd begin 1995 een licentie-overeenkomst gesloten voor het merk Orangina.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 29