Europa De opbrengst van de verkopen bedroeg 6.850 miljoen. Het resultaat nam opnieuw toe. De Europese biermarkt wordt gekenmerkt door een stabiel verbruik, wat leidt tot scherpe prijsconcurrentie en verhoogde marketing-inspanningen. Heineken wist in alle Europese landen haar positie te verbeteren. De onderneming is door haar internationale spreiding enerzijds gebaat bij verdere integratie van de Europese interne markt en heeft er anderzijds begrip voor dat er een zekere tendens bestaat om de Europese wetgeving te beperken en meer over te laten aan de nationale regeringen. Een dergelijk subsidiariteitsbeginsel kan een oplossing bieden in gevallen waarin de nationale omstandigheden zodanig verschillen dat een gemeenschappelijke noemer nauwelijks te vinden is. Dit is aanvaardbaar, voor zover de maatregelen geen protectionistisch of concurrentievervalsend karakter krijgen. In dit verband zijn wij dan ook ingenomen met de totstandkoming van de Europese richtlijn voor verpakking en milieu. In het Europese landbouwbeleid zullen ook de komende jaren de nodige veranderingen worden doorgevoerd, onder andere als gevolg van het GATT-akkoord. Voor onze onderneming is de verlaging van de interne Europese graanprijzen, die in een periode van enkele jaren haar beslag zal moeten krijgen, van belang. Deze kan echter worden doorkruist door marktbewegingen bij grotere vraag en beperkter areaal. Wij zijn van mening dat de exportrestituties gelijke tred moeten blijven houden met de verschillen in de graanprijzen tussen de Europese en de wereldmarkt. Gebeurt dit niet, dan ontstaat een concurrentienadeel voor Europese brouwerijen ten opzichte van brouwerijen die naar Europa exporteren en hun gerst tegen lagere wereldmarktprijzen kunnen inkopen. 6 2,7 Verenigd Koninkrijk Ierland Zwitserland Hongarije Overige landen Op accijnsgebied baart het verschil in behandeling tussen wijn en bier ons nog steeds zorgen. Bij de Europese Unie ligt nu echter een voorstel ter tafel waarbij een minimum-accijns voor wijn wordt ingevoerd. Hiermee kan een einde komen aan de concurrentievervalsende situatie waarbij nationale overheden kunnen bepalen dat op wijn geen accijns drukt, terwijl in de gehele Unie een minimum-accijnstarief voor bier geldt. Door de toetreding van Finland en Zweden tot de Europese Unie zullen de staatsmonopolies voor de verkoop van alcoholische dranken in die landen grotendeels verdwijnen. Wij verwachten dat de importmogelijkheden in deze landen hierdoor op termijn zullen verbeteren. Nederland De Nederlandse biermarkt gaf na een slecht eerste halfjaar per saldo een geringe stijging te zien. Per hoofd van de bevolking bedroeg het bierverbruik 86,0 liter tegen 85,2 liter in het voorafgaande jaar. Verreweg het grootste deel van de biermarkt (circa 90%) bestaat uit pilsener bier. Een licht stijgend percentage van de markt wordt gevormd door andere biersoorten, waarbij het aandeel van alcoholvrij bier daalt. Verkopen bier in Europa 1994 onder toezicht van Heineken gebrouwen, per land in miljoenen hectoliters 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 28