t Personeel Het gemiddelde aantal medewerkers steeg per saldo van Milieu 23.997 in 1993 tot 26.197 in 1994. De consolidatie van Calanda Haldengut in Zwitserland en van de DB Group in Nieuw-Zeeland had, evenals de acquisitie van diverse drankengroothandels in Europa, een toename van het aantal medewerkers tot gevolg. Het aantal personeelsleden verminderde door de verkoop van het belang in Bols Benelux, de overdracht van de brouwerij in het Spaanse Zaragoza en door herstructureringen. 5440 Nederland 9 916 Overig Europa 851 Westelijk Halfrond 4 944 Afrika 9'®48 Azië/Australië Geografische verdeling van personeel in aantallen Het personeelsbeleid is vanwege de grote verschillen in cultuur en arbeidsvoorwaarden grotendeels gedelegeerd aan de werkmaatschappijen. Veel van de lokale opleidings programma's zijn gericht op het verhogen van doelmatigheid en efficiency en op het klantgericht werken. Het centrale personeelsbeleid richt zich voornamelijk op de bezetting van sleutelposities. De onderneming is zich er sterk van bewust dat voorspoedige internationale groei slechts mogelijk is met een voldoende aantal goed opgeleide managers. Internationale seminars en opleidingsprogramma's dragen bij tot de overdracht van kennis en ervaring en versterken de onderlinge banden tussen medewerkers uit verschillende landen. Om de organisatie zo flexibel mogelijk te maken wordt gewerkt aan het vergroten van de mogelijkheden om medewerkers internationaal te kunnen inzetten. Nieuw management-potentieel wordt onder meer geworven onder afgestudeerden van universiteiten uit verschillende landen. Voor dit doel wordt in 1995 voor de eerste maal een Heineken International Business Course georganiseerd, waaraan studenten uit een aantal Europese landen kunnen deelnemen. Milieu-overwegingen spelen een steeds belangrijker rol in de besluitvorming van de onderneming. Bij de uitvoering van het beleid wordt de onderneming geconfronteerd met uiteenlopende wetten en regelingen in de verschillende werkgebieden. Heineken is voorstander van een grotere eenheid in het milieubeleid tussen de landen onderling. In dit kader zijn wij betrokken bij een groot aantal nationale en internationale overlegorganisaties op milieugebied. De onderneming hecht groot belang aan inzichten die leven binnen de maatschappij. Daartoe worden consumenten onderzoeken gehouden naar de milieu-aspecten van bierproduktie en -distributie, zoals in 1994 in Nederland, Duitsland en Italië. Verder dragen ook de uitkomsten van milieu-audits in onze Europese brouwerijen bij aan de vergroting van de inzichten op dit gebied. 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 26